آزوکی یک برند هنری انیمه است که در حال تبدیل شدن به یک پروژه بسیار موفق در فضای متاورس است. اکوسیستم NFT به سرعت در حال رشد است و هر روزه چندین پروژه جدید ایجاد میشود که برخی از آن ها موفق میشوند توجه افراد این فضا را به خود جلب کنند. در حال حاضر یکی از برندهایی که در این زمینه سر و صدای زیادی ایجاد کرده Azuki NFTs است که شامل توکن های غیر مثلی و سامورایی های دیجیتال طراحی شده با دست و اسکیت سواران سیگاری ایجاد است.
این پروژه در ژانویه 2022 راه اندازی شده و به سرعت بیش از 300 میلیون دلار فروش داشته و توانسته از NFT های محبوبی مانند کریپتوپانک و میمون های کسل پیشی بگیرد. در این مقاله از داموندمگ سعی داریم بررسی کنیم که علت موفقیت NFT های Azuki چیست؟ با ما همراه باشید.
NFT های آزوکی چیست؟
آزوکی برندی است که برای متاورس ایجاد شده است. مجموعه NFT آن متشکل از 10000 آواتار انیمه است که به اعضای جامعه امکان دسترسی به “The Garden” را میدهد. در واقع آزوکی یک دنیای مجازی انحصاری یا متاورس است که در آن علاقه مندان، هنرمندان و سازندگان وب 3 گرد هم میآیند تا آینده ای غیرمتمرکز را ایجاد کنند.NFT های این متاورس در 12 ژانویه 2022 راه اندازی شدند و هر شخصیت توکن شده به قیمت 3400 دلار فروخته شد. این مجموعه در عرض چند دقیقه فروخته شد و بیش از 29 میلیون دلار درآمد برای سازندگان خود ایجاد کرد. سرمایه گذاران چند روز پس از عرضه اولیه، دو میلیون دلار NFT آزوکی دیگر را در یک عرضه خصوصی خریداری کردند.
یک ماه بعد، حجم تراکنشهای NFT های آزوکی به بالای 300 میلیون دلار رسید. در 30 روز اول عرضه، کل فروش Azuki از کریپتوپانک و میمون های کسل دو تا از محبوبترین و شناختهشدهترین مجموعههای NFT، فراتر رفت. در حال حاضر، این مجموعه به عنوان دهمین NFTهای پرمعامله از زمان ایجاد تا به حال، رتبه بندی میشوند. قیمت این NFT ها نیز افزایش زیادی داشته است. در حال حاضر NFT های آزوکی با قیمت متوسط 37700 دلار به فروش میرسد که قیمت برخی از آنها تا 500000 دلار نیز رسیده است. آزوکی توسط Chiru Labs ایجاد شد، استارت آپی که توسط گروهی متشکل از چهار فرد ناشناس مستقر در لس آنجلس تأسیس شده است. این چهار عضو اصلی با نام مستعار آنلاین خود شناخته میشوند: Zagabond، 2pm.flow، location tba، و HoshiBoy .
Chiru Labs اخیراً یکی از افراد با تجربه در صنعت بازی به نام کارنولد تسانگ که قبلا درBlizzard’s Overwatch کار می کرد استخدام کرده تا نقشی کلیدی در گسترش برند آزوکی داشته باشد. تسانگ به طور تمام وقت به پروژه ملحق شده و به توسعه این بازی کمک می کند. همچنین آزمایشگاه چیرو حق امتیاز 5% از فروش توکن های غیر مثلی آزوکی را دریافت می کند.
چرا NFT های آزوکی بسیار محبوب هستند؟
این پروژه دارای چند عنصر کلیدی است که باعث موفقیت آن در بین NFT ها شده است. تیم آزوکی یک نام تجاری رسا برای متاورس ایجاد کرده و پرورش داده است. در ادامه به بررسی دلایلی که باعث پیشرفت NFT های آزوکی شده میپردازیم:
1- فرهنگ انیمه
انیمه و مانگا صادرات فرهنگی شناخته شدهای از ژاپن هستند. انیمیشن، اقتباسی ژاپنی از کلمه “animation”، به محتوای انیمیشن ژاپنی اشاره دارد. این انیمه ها معمولاً از کمیک های ژاپنی یا “مانگا” الهام میگیرند. علاقه به محتوای مرتبط با انیمه در سراسر جهان گسترش یافته است، زیرا بین کودکان و بزرگسالان به طور یکسان محبوب شده است. شخصیتهایی مانند پوکمون، دراگون بال زِد و دیجیمون از دهه 90 نامهای معروفی هستند که از محبوبیت زیادی برخوردارند. محبوبیت ژانر انیمه همچنان در حال افزایش است. غول پخش آنلاین نتفلیکس گزارش میدهد که حدود 100 میلیون خانواده بین اکتبر 2019 تا سپتامبر 2020 محتوای انیمه را تماشا کردند. این موضوع باعث ایجاد جامعه ای از علاقه مندان به انیمه و مانگا به نام “Otacus” شده که با وسواس زیادی یادگاری و کلکسیون انیمه را جمع آوری میکنند. گزارش شده است که Otacus سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار برای سرگرمی های خود هزینه می کند که نشان دهنده قدرت خرید قابل توجه در این جامعه است. بنابراین با قدرت خرید زیاد و علاقهمندی زیاد به مجموعههای انیمه، طرفداران انیمه به راحتی وارد واگن Azuki شده اند و قیمت و محبوبیت آن را افزایش دادهاند.
2- هنر
هنر انیمه به دلیل سبک متمایزش فوراً قابل تشخیص است. شخصیتهای Azuki NFT شکل هنری را با سطحی باورنکردنی از جزئیات در آثار هنری ایجاد کرده اند. علاوه بر این، آواتارهای آزوکی در انواع مختلفی مانند زنان و مردان با انواع مو، نوع پوست و غیره وجود دارند. طرفداران میتوانند آواتاری را در بین 10000 شخصیت آزوکی پیدا کنند. ویژگی های منحصر به فرد بیان شده و توزیع نادر (وجود ویژگی های خاص و منحصر به فرد در هر شخصیت) این مجموعه ها را در فضای NFT استثنایی می کند. همچنین شخصیت هایی با سبک هنری اسکیت بورد در این پروژه که توسط تیم هنری آزوکی ایجاد شده یکی دیگر از جذابیت های این پروژه به شمار میرود.
3- تاکید بر مالکیت جامعه
طبق وبسایت آزوکی، آزوکی “برندی برای متاورس است که توسط جامعه ساخته شده است”. این تأکید مکرر بر روی جامعه فقط جنبه نمایشی ندارد، بلکه تیم آزوکی اهمیت یک جامعه فعال را تشخیص داده و بر مالکیت جامعه بر پروژه تأکید می کند. جامعه مایه حیات هر پروژه NFT است. جامعه سهامداران، انتشاردهنده هر برند و روح پروژه هستند، بدون آنها، پروژه آزوکی یا هر پروژه NFT دیگر از بین می رود. از زمان راه اندازی، جامعه آزوکی رشد خوبی داشته و در حال حاضر بیش از 200000 دنبال کننده توییتر و 80000 عضو دیسکورد دارد. این شبکه های اجتماعی آنلاین به خوبی تعدیل شدهاند و فضای امنی را برای اعضا و آشنایی با یکدیگر فراهم میکنند. همچنین تیم پروژه گفتگو و به روز رسانی های در مورد فعالیت های مختلف پروژه را با این روش به اطلاع کاربران می رسانند.
4- همکاری های انحصاری لباس
تیم آزوکی در راستای هدف خود برای تبدیل شدن به برند متاورس، اقدام به همکاری با طراحان برای ایجاد لباس های خیابانی کرده که شامل لباسها، کالاها و لوازم جانبی آزوکی میشود. این موارد در فروشگاه “The Garden’s” به فروش می رشد و فقط برای دارندگان توکن های غیر مثلی آزوکی در دسترس خواهد بود. این طرح با از بین بردن مرز بین دنیای دیجیتال و فیزیکی فرصت های بازاریابی را گسترش میدهد و آگاهی از برند را برای جامعه و مشتریان آزوکی ایجاد می کند. همکاری برای لباس خیابانی آزوکی با استودیوی NFT RTFKT است که استودیوی پشت مجموعه Clone X NFT است. ورود آنها به دنیای مد به طرز باورنکردنی موفقیت آمیز بود و منجر به خرید آن توسط غول لوازم ورزشی Nike شد.
5- اکوسیستم گاردن
گاردن در واقع نسخه متاورس آزوکی است، که دنیای مجازی برند Azuki برای اجتماع، فرهنگ و هنر ایجاد شده است. به گفته وب سایت رسمی Azuki، “خطوط بین دنیای فیزیکی و دیجیتال محو شده است و قوانین در حال بازنویسی هستند.” یک Azuki NFT هویت کاربر در این متاورس است. باغ به عنوان تالار شهر برای جامعه آزوکی عمل می کند و تیم پروژه قصد دارد یک DAO مبتنی بر استیبل کوین BEAN این فضا را اداره کند. باغ آزوکی میزبان همکاریهای انحصاری لباسهای خیابانی، برنامههای NFT، رویدادهای زنده و فعالیتهای آتی بیشتری خواهد بود که هنوز توسط تیم این پروژه فاش نشده است.
6- یک تیم با تجربه و با استعداد
میزان موفقیت یک پروژه ارتباط مستقیمی با تیم آن دارد. هر سرمایهگذار باتجربهای همیشه توسعهدهندگان، مهندسان و حامیان پروژه را قبل از پرداخت سرمایه مورد بررسی قرار میدهند. یک تیم با کیفیت بالا میتواند یک جامعه را رهبری و پشتیبانی می کند. یک تیم ضعیف همیشه حمایت جامعه را از دست میدهد و پروژه NFT یا هر پروژه دیگر معمولا به جایی نمیرسد. در حالی که اکثر اعضای تیم آزوکی ناشناس هستند، فقط یکی از این افراد به نام Steamboy در بخش بازی شناخته شده است. او مدیر هنری شخصیت ها در بازی Overwatch بوده که در پروژه آزوکی به عنوان یک هنرمند پاره وقت و همچنین به عنوان یکی از خالقان شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر یکی از اعضای اصلی تیم است. بهعنوان هنرمند اصلی این بازی ویدیویی پرمخاطب، پروفایل او اعتبار زیادی را به پروژه میافزاید. سایر اعضای ناشناس تیم نیز به داشتن تجربه گسترده در حوزه رمزنگاری، بازی و فناوری شهرت دارند. بیشتر آنچه در مورد آنها شناخته شده، اطلاعاتی است که از پروفایل رسانه های اجتماعی آنها به دست آمده است:
Zagabond: برنامه نویس DeFi و دانش آموخته سابق بیگ تک
HoshiBoy: فارغ التحصیل 2x Y Combinator
2pm.flow : دانش آموخته سابق گوگل Y Combinator
location tba: مهندس نرم افزار سابق فیس بوک
علیرغم ناشناس بودن، که برای ایجاد اعتماد یک نکته منفی است، به نظر میرسد پروژه آزوکی یک تیم حرفه ای و متعهد دارد. یکی از دستاوردهای کلیدی این تیم، توسعه یک الگوریتم جدید به نام ERC721A است که امکان ساخت چندین NFT را با همان هزینه مینت کردن یک NFT فراهم میکند. این نوآوری به سازندگان و هنرمندان کمک می کند تا در هزینه خود صرفه جویی کنند. امکان استفاده از این الگوریتم برای پروژه های دیگر نشان دهنده تعهد تیم نه تنها به آزوکی بلکه به کل جامعه NFT است.
7- قیمت NFT های آزوکی
ارزان ترین NFT در کل مجموعه NFT های آزوکی از زمان ارائه تاکنون 23.5 اتریوم (ETH) است. ارزش کل بازار NFT های آزوکی حدود 715 میلیون دلار است و به طور کلی 5475 مالک منحصر به فرد دارای کل 10000 توکن غیر مثلی آزوکی هستند. یکی از گرانترین NFTهای آزوکی #9605 است و اخیراً در 30 مارس 2022 به قیمت 420.7 اتریوم (تقریباً 1.4 میلیون دلار) فروخته شد.
8- کمیاب بودن NFT های آزوکی
NFT های Azuki دارای ویژگی های منحصر به فرد و نادری هستند که به افزایش ارزش آنها کمک می کند. ابزارهای مختلفی مانند Rarity Sniper، Rarity.Tools، و NFT Rarity Explorer به ردیابی نادر بودن NFT ها کمک میکنند و به کلکسیونرها این حس را میدهند که هر NFT چقدر متمایز است. ویژگی و توزیع نادر NFT های Azuki نشان دهنده توجه سازندگان به جزئیات است. مجموعه NFT های آزوکی دارای 12 ویژگی و بیش از 450 ویژگی منحصر به فرد است. هر NFT به یکی از چهار نوع مجزا تقسیم میشود: ارواح، انسانی، آبی و قرمز. با نادر بودن 0.97 درصدی، میتوان گفت NFT های ارواح نادرترین نوع هستند و بالاترین قیمت را دارند. این درصد نشان دهنده منحصر به فرد بودن این صفت در مجموعه است. فقط 21 روح در بازار OpenSea موجود است که میانگین قیمت فروش آن 60.6 اتریوم، و قیمت کف آن 80ETH است. به عنوان مثال، آزوکی #7749، یکی از گرانترین آزوکیهای این مجموعه، از نوع «روح» است. این آزوکی هم دارای موهای “روح بلند” و هم “عصای راهب طلایی” است، این ویژگی ها فقط در 15 مورد از 10000 آزوکی یافت میشود.
انواع NFT های آبی و قرمز به ترتیب با نادر بودن 4.44 درصد و 4.41 درصد میانگین قیمت فروش پایین تری دارند. تیپ های انسانی با 90.18 درصد رایج ترین نوع آزوکی هستند و میانگین قیمت فروش آن 7.86ETH است. بنابراین پس از نوع NFT که شامل 4 دسته ذکر شده در بالاست، مهمترین عامل تعیین کننده قیمت، مجموعه ای از ویژگی های یک NFT آزوکی است. این ویژگیها شامل لباس، گردن، اقلام طلایی و 313 ویژگی دیگر آزوکی است که در ادامه برخی از آنها را بررسی میکنیم:
صفت های NFT های آزوکی
1- صفت طلایی
هر توکن غیر مثلی آزوکی با ویژگی طلایی به قیمت 28.1ETH معامله میشود، در حالی که اگر بدون ویژگی طلایی باشد 8ETH فروخته میشود.
2- صفت خاص
ویژگی های خاصی مانند آتش، کرم شب تاب، فاکس فایر و ساکورا نیز بر قیمت هر NFT آزوکی تأثیر می گذارد. کرم شب تاب (0.88٪) و آتش (0.58٪) ویژگی های ارزشمندی هستند که هر کدام حدود 30ETH فروخته شده اند. میانگین قیمت فروش هر ساکورا (0.8%)، دود (0.81%) و فاکس فایر حدود 40000 دلار است. قابل ذکر است که میانگین قیمت فروش آنها همچنان بالاتر از NFT های معمولی آزوکی بدون ویژگی منحصر به فرد است که به طور متوسط 7.92ETH فروخته شده اند.
3- صفات نامتعارف و لباس
این شاخصه ها هم ویژگی های غیرمستقیم (مانند کاتانای غلاف طلایی، گوی آب و گوی رعد و برق و غیره) و ویژگی های لباس بر قیمت هر NFT آزوکی تأثیر می گذارد. کیگورومی های طلایی یکی از کمیاب ترین انواع صفات هستند که گربه (0.05٪) کمیاب ترین آنهاست. یکی دیگر از قطعات گران قیمت مجموعه Azuki NFTs، آزوکی های بدون لباس (0.05٪) است که با قیمت متوسط 78.66ETH به فروش میرسد.
4- مو به عنوان یک ویژگی
مو هم مانند ویژگی های دیگر تاثیری مشابه با سایر صفات دارد. آزوکیهای بدون مو (۰.۰۸ درصد)، یا طرحهای موی خاص با نوع ارواح، از بقیه بهتر عمل کردهاند. آزوکی های بدون مو به طور متوسط 30.69ETH فروخته میشوند، در حالی که روح های دارای مو در محدوده 42.7-76.5 ETH فروخته میشوند. موهای آتش (0.22٪) و آب (0.21٪) هر کدام با قیمت فروش متوسط 29 اتریوم معامله میشوند. سایر ویژگی های مو بین 3.2 تا 15.2 اتریوم فروخته شده است.
5- صفت گوش
لوبیا قرمز (0.4٪) یک صفت گوش مرتبط با این نام تجاری است، که قیمت آن حدود 27.2 اتریوم است.
6-هدفون طلایی
هدفون طلایی (0.35٪) با قیمت متوسط فروش تقریبا 40ETH از ویژگی های گردن پیشی گرفته است. در مقایسه با میانگین قیمت معاملاتی ویژگیهای گردن باقیمانده، NFTهای آزوکی با این ویژگیها بین 7.65تا 16 اتریوم فروخته شده اند.
7- چشم
چشم های آتش (0.57٪)، درخشان (0.78٪) و رعد و برق (0.46٪) از دیگر ویژگی های چشم در توکن های غیر مثلی آزوکی هستند. آزوکیهایی با این سه نوع چشم بیش از 18.4 اتریوم فروخته شدهاند، در حالی که آنهایی که دارای سایر ویژگیهای چشمی هستند، قیمتهایی بین 6.9 تا 12.4 اتریوم دارند.
آیا سرمایه گذاری در NFT های آزوکی، خوب است؟
در حال حاضر سازندگان، هنرمندان و کلکسیونرهای زیادی از NFT ها و به خصوص از NFT های آزوکی حمایت میکنند به امید اینکه بتوانند از قیمت های سرسام آور این مجموعههای دیجیتال سود ببرند. مجموعه NFT آزوکی با سرعت خوبی توجه افراد این حوزه را به خود جلب کرد و رکورد فروش بی سابقه ای را در زمان کمی ثبت کرد. با شروع قیمت اولیه 3400 دلار برای هر توکن، آزوکی ها اکنون به طور متوسط با قیمت 37700 دلار به فروش می رسند و برخی از موارد کمیاب تر، بیش از 500،000 دلار ارزش دارند. این قیمت ها در بین NFT ها، رقم های بسیار بالایی است. بنابراین سوالی که پیش می آید این است که آیا اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در Azukis است؟ احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که شاید قیمت در حال حاضر به اوج خود رسیده و ممکن است در آینده پتانسیلی برای افزایش قیمت وجود نداشته باشد. بنابراین در ادامه در مورد ارزش گذاری NFT های آزوکی و نحوه قیمت گذاری آن ها بحث میکنیم.
چگونه ارزش آزوکی ها را تعیین کنیم؟
NFT ها مانند بسیاری از دارایی های ارز دیجیتال ثبات قیمتی ندارند. بر خلاف سایر دارایی های دیجیتال، ارزش گذاری NFT ها دشوار است زیرا معمولاً ارزش ذاتی ندارند. مانند بسیاری از آثار هنری، ارزش NFT های آزوکی ذهنی است و به اندازه ای ارزش دارد که مردم مایل به پرداخت برای آن هستند. واضح است که هایپ نقش مهمی در تعیین ارزش مجموعههای NFT ایفا می کند و همین مسئله باعث شده که NFT ها از جمله سرمایه گذاری های پرخطر باشند.
اما درباره NFT های آزوکی توجه به این نکته مهم است که تنها چیزی که باعث رشد آن شد، ترند شدن آن نیست، بلکه سازندگان آزوکی، آن ها را برای کاربردهایی ایجاد کرده اند. همانطور که در بالا ذکر شد، سازندگان Azuki به دارندگان عضویت گاردن برنامههایی برای مجموعهای از لباسهای خیابانی، محصولات آزوکی، تخفیفهای NFT، رویدادهای زنده و موارد دیگر را ارائه میکنند.
مجموعه داران هنری همچنین امیدوارند که این مجموعههای دیجیتال با گذشت زمان، مانند همتایان واقعی خود، تا حدودی به دلیل منحصر به فرد بودن و کمیاب بودنشان، ارزش بیشتری پیدا کنند. NFT های آزوکی بسیاری از دوستداران هنر را به دلیل سبک متمایز و هنر بدیع خود جذب کرده اند. برخی از خریداران این کار را صرفاً به خاطر هنر انجام میدهند و نه به عنوان سرمایه گذاری. باید گفت تا به حال توکن های غیر مثلی آزوکی توانسته اند ارزش خود را پس از سقف قیمتی و هایپ اولیه، تا حدود خوبی حفظ کنند. این پروژه مبتنی بر انیمه همچنان بسیار محبوب است، به خصوص در آسیا. در حالی که مشاهدات آینده روشنی را برای این مجموعه نوپا نشان میدهد، نمیتوان با اطمینان مشخص کرد که چه اتفاقی برای NFT های آزوکی در گذر زمان خواهد افتاد. بنابراین مانند هر سرمایه گذاری پرریسک دیگر با تحقیقات کامل در این پروژه سرمایه گذاری کنید.
سخن آخر
مجموعه هنری انیمه آزوکی با هدف تبدیل شدن به یک برند داغ برای متاورس، با جذب سرمایه 41 میلیارد دلاری شروع بسیار خوبی را در فضای NFT تجربه کرد. تا به حال این پروژه بسیار موفق عمل کرده و این تازه شروع کار است. تیم و انجمن آزوکی به اندازه مجموعه آنها متمایز هستند و ثابت کرده اند که پویا، اختصاصی و نوآور هستند. ترکیب تمام این موارد باعث شده تا آزوکی به ستاره ای در فضای متاورس تبدیل شود.
سوال های متداول
1- متاورس آزوکی چیست؟
آزوکی یک متاورس است که در آن افراد میتوانند با خرید NFT در محلی به نام گاردن به تعامل بپردازند.
2- آیا Azuki برای سرمایه گذاری مناسب است؟
با توجه به اینکه در حال حاضر NFT های این پروژه افزایش قیمت زیادی داشته اند، برای سرمایه گذاری در آن باید محتاطانه برخورد کرد.
3- چطور میتوان در Azuki سرمایه گذاری کرد؟
شما میتوانید با خرید NFT های آزوکی در این پروژه متاورسی سرمایه گذاری کنید.
4- سازندگان Azuki چه کسانی هستند؟
سازندگان آزوکی 4 فرد بسیار متعهد و با سابقه درخشان در حوزه بازی و بلاک چین هستند که هویت خود را فاش نکرده اند و تنها اطلاعاتی از لینکدین آنها در دسترس است.