توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) یکی از پرسودترین بازارهای سرمایهگذاری در سال 2021 بودند. ما شاهد افزایش سرسامآور قیمتهای NFT و کلکسیونهای NFT بودیم و اینفلوئنسرهای آنلاین درباره درآمدشان از معاملات NFT لاف میزدند. سؤال این است که چرا باید در NFTها سرمایهگذاری کنید و چند دلیل واضح برای این چرایی وجود دارد. با دانستن این موضوع، میتوانید به راحتی بهترین استراتژی سرمایه گذاری NFT را ایجاد کنید.
در این مقاله از داموندمگ خواهیم دید که 7 استراتژی سرمایه گذاری NFT که برای تمام تریدرها مناسب هستند کدامند.
NFT به عنوان یک فرصت سود بزرگ
بسیاری از خورههای اینترنتی و اینفلوئنسرهای ارز دیجیتال علناً ادعا کردهاند که با خرید و فروش NFT سودهای کلانی به دست آوردهاند. البته، هر NFT منحصربهفرد است و دریافت پاداش بعداً به این معنی است که از همان ابتدا روی پروژه NFT مناسب سرمایهگذاری کردهاید. سرمایه گذاران NFT که استراتژی معاملاتی مناسبی دارند میتوانند در بلند مدت و کوتاه مدت سود معقولی به دست آورند.
NFTها سازندگان اصلی را تبلیغ می کنند
بازارهای NFT به سازندگان محتوا اجازه میدهد تا اقلام دیجیتالی را توکن کنند و خطر نقض حق چاپ را از بین ببرند. سرمایهگذاری NFT همیشه هم مالک و هم خالق اثر را تضمین میکند که از اثر مربوطه محافظت میشود.
در حالی که شکایات معدودی از هنرمندان مبنی بر توکنیزه شدن آثارشان بدون رضایت آنها وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند این موضوع به زودی حل خواهد شد. ویژگیهای جدید به طور مداوم برای بهبود بازارهای NFT در حال توسعه هستند. به عنوان مثال، محبوبترین بازارهای NFT بررسی میکنند که آیا تصویر دیجیتال ارائه شده از قبل به عنوان NFT در اینترنت وجود دارد یا خیر. در همان زمان، سازندگان NFT باید توافق نامهای را امضا کنند که مشخص کند آنها از حقوق کامل بر اثر هنری ارائه شده برخوردار هستند.
با این حال، شما میخواهید از مشروعیت سازندگان محتوای انتخابی خود مطمئن شوید. قبل از اینکه کار آنها را از طریق سرمایه گذاری NFT تبلیغ کنید، باید آنها را به صورت آنلاین تأیید کنید.
قبل از سرمایه گذاری در NFT به چه نکاتی توجه کنیم؟
خرید و فروش NFT آسان است. اما برای سودآوری این تجارت، باید کمی زمان گذاشت و در مورد پتانسیل پروژههای NFT آینده تحقیق کرد. لحظهای که میبینید یک پروژه NFT در توییتر در حال پیشرفت است، ممکن است برای در نظر گرفتن آن به عنوان یک سرمایهگذاری مناسب NFT دیر باشد، زیرا قیمتها قبلاً سر به فلک کشیده است.
هرچه زمان بیشتری را صرف کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه و تیم پشت سر آن کنید، شانس بیشتری برای یافتن یک پروژه NFT سودآور خواهید داشت. بیایید با تجزیه و تحلیل، اصول تحقیقات پروژه NFT را عمیقتر بررسی کنیم:
ارزش بازار
زمانی که به دنبال سرمایهگذاری جدید NFT هستید، بررسی ارزش بازار ضروری است. ابزارهای NFT زیادی وجود دارند که دادههای مناسبی را در اختیار شما قرار میدهند تا به شما در تصمیمگیری درست کمک کنند. ارزش بازار برای یک پروژه NFT خاص با تعداد کل دارندگان ضرب در میانگین قیمت یک NFT از آن مجموعه نشان داده میشود.
از آنجایی که بازار NFT نقدینگی بسیار کمتری نسبت به بازار ارز دیجیتال دارد، محاسبه آن دشوارتر است. اکثر ابزارهای NFT آن را به عنوان داده ارائه نمیکنند. با این حال، جستجو کردن یک بازار در حال رشد کاری است که میخواهید انجام دهید. تخمین ارزش بازار بالا به این معنی است که صاحبان توکن بیشتری در دسترس هستند. علاوه بر این، آنها ممکن است مایل به پرداخت بیشتر برای خرید مجموعه NFT از یکدیگر باشند.
میتوانید rarity.tools یا icy.tools را بررسی کنید تا تخمینی برای ارزش بازار یک مجموعه NFT دریافت کنید. توجه داشته باشید که پروژههای جدیدتر ممکن است در پلتفرمهای بزرگ ابزار NFT فهرست نشده باشند.
حجم معاملات
حجم معاملات یکی دیگر از معیارهای مهم هنگام تحقیق در مورد پروژههای NFT است. حجم معامله بالا یا افزایش حجم معاملات برای یک مجموعه NFT خاص به شما میگوید که تقاضای فزایندهای برای آن مجموعه وجود دارد.
با این حال، باید به آن معاملات توجه زیادی داشته باشید و شاید حتی تاریخچه تجارت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حجم به طور مصنوعی ایجاد نشده است. برخی از دارندگان NFT از چندین کیف پول برای معامله NFTهای خود استفاده می کنند، به این امید که حجم ایجاد شده مصنوعی، سرمایهگذاران جدید و غافل را به بازار NFT جذب کند.
ممکن است برای یافتن محبوبترین پروژهها و بررسی حجم معاملات مجموعههای NFT، دپ رادار و اوپن سی مفیدی بیابید.
شهرت تیم
چه کسی پروژه NFT را توسعه میدهد؟ این سؤال مهم دیگری است که باید قبل از طراحی هر گونه استراتژی معاملاتی NFT از خود بپرسید. در نظر گرفتن جزئیات گذشته توسعهدهندگان درگیر در پروژه بسیار مهم است. هیچ کس نمیخواهد روی یک NFT سرمایهگذاری کند که توسعهدهندگان مرموز یا مشکوک آن را راهاندازی کردهاند.
حقیقت غمانگیز این است که بسیاری از پروژههای دارایی دیجیتال برای سرمایهگذاران بالقوه تنها با هدف سرقت پول آنها به بازار عرضه شده است. و همین امر در مورد NFTها نیز صدق میکند. توسعهدهندگانی وجود دارند که ممکن است سعی کنند از شما کلاهبرداری کنند، اما شما تحقیقات خود را انجام خواهید داد و به دام آنها نمیافتید.
کاربرد NFT
NFTها کاربرد واقعی دارند زیرا میتوانند دنیای دیجیتال و فیزیکی را به هم متصل کنند. آنها بین این دو جهان پل میزنند و میتوانند برای مثال به عنوان داراییهای درون بازی استفاده شوند. در نهایت، هر دارایی دیجیتال باید فایدهای داشته باشد. بدون آن هدفی ندارد و تقاضای کمی برای آن وجود خواهد داشت. بسته به محبوبیت و عوامل دیگر، دارایی سودمند با گذشت زمان ارزشمندتر شود.
با توجه به پروژههای اخیر، NFTهای بازی بیشترین کاربرد را دارند. انتظار میرود ارزش آنها با پیوستن بازیکنان جدید به جامعه بازی افزایش یابد. اما این ابزار چیزی است که توسعهدهندگان پروژه ممکن است آن را توسعه دهند. به همین دلیل مهم است که در مورد برنامههای آینده پروژه و حتی در صورت وجود نقشه راه آن، تحقیق کنید.
کاربرد در دنیای واقعی یکی دیگر از عواملی است که ارزش بررسی دارد. NFTها را میتوان با جوایز دنیای واقعی مبادله کرد، در حالی که دیگران به رویدادها دسترسی دارند. به عنوان مثال، برخی از نوازندگان کالاهای فیزیکی را به دارندگان NFT خود ارائه میدهند.
فضای دیگری که به نظر میرسد در حال رشد است، ادغام بین دیفای و NFT است. راههای بیشتری برای کسب درآمد غیرفعال از NFTها وجود دارد و برخی ممکن است به عنوان وثیقه برای وامهای تضمین شده واجد شرایط باشند. در این صورت، اگر وامگیرنده وام را بازپرداخت نکند و میزان بهره مورد توافق را پرداخت نکند، NFTها غیرقابل دسترسی میشوند. NFT پس از بازپرداخت بدهی به وامگیرنده بازگردانده میشود.
فراموش نکنیم که برخی از پلتفرمها اشتراک NFT را ارائه میکنند. این قابلیتی است که به سرعت در پلتفرمهای تخصصی محبوبیت پیدا میکند. کاربران میتوانند NFT بومی را برای پروژهای برای کسب کوینهای درون بازی به اشتراک بگذارند، که میتواند برای بازخرید محتوای ممتاز یا جوایز ارز دیجیتال استفاده شود.
تعداد دارندگان منحصر به فرد
تعداد دارندگان منحصر به فرد روش دیگری برای اندازهگیری ارزش NFT و پتانسیل آن برای به دست آوردن درآمدهای آتی است. این شاخص میتواند برای تعیین اندازه جامعهای که از آن پروژه NFT پشتیبانی میکند استفاده شود.
هنگامی که به دنبال سرمایهگذاری NFT سودآور هستید، جامعه یکی از مهمترین عوامل است. هر چه جامعه بزرگتر باشد، تبلیغات شفاهی بیشتر میشود. این به بازاریابی پروژه برای خریداران بالقوه کمک میکند. یک جامعه بزرگ میتواند به طور تصاعدی تلاشهای بازاریابی پروژه را تقویت کند. اگر پروژه به اندازه کافی بزرگ است، میتوانید آن را در rarity.tool پیدا کنید، جایی که تعداد دارندگان را نیز خواهید دید.
کمیابی NFT
همه NFTها آیتمهای منحصر به فردی هستند، مجموعههای NFT دارای تعدادی آیتم هستند که در ویژگیها متفاوت است. اگرچه ممکن است آیتمهای زیادی در مجموعهای از اقلام مختلف وجود داشته باشد، اقلام کمیابتر از بقیه ارزشمندتر هستند. آنها معمولاً گرانتر از هر کالای دیگری در مجموعه هستند.
اگر مجموعه NFT محبوب شود، NFTهای کمیاب شانس بیشتری برای فروش سریع و با قیمت بالاتر خواهند داشت. اکثر سرمایهگذاران NFT از rarity.tool برای تعیین کمیابی یک NFT معین استفاده میکنند. این اطلاعات به جمعکنندگان NFT اجازه میدهد تا مقادیر نسبی NFTهای منفرد را آسانتر ارزیابی و مقایسه کنند. Rarity یک سیستم رتبهبندی است که به هر NFT امتیاز کمیابی میدهد. این امتیازها برای همه ویژگیهای NFT باهم جمع میشوند تا یک رتبه کلی ارائه کنند.
7 استراتژی سرمایه گذاری NFT
حالا به بحث اصلی میرسیم. تمام آنچه تا به اینجا گفتیم ما را به این سؤال میرساند که چه استراتژیهای سرمایهگذاری مناسبی در بازار NFT وجود دارد.
1. خرید در کف قیمتی
قیمت کف بازار NFT پایینترین قیمت برای یک توکن غیرقابل تعویض است. میتوانید اقلام NFT را از یک مجموعه خاص بر اساس قیمت مرتب کنید تا ارزانترین NFT فهرستشده برای فروش را دریافت کنید و این قیمت کف است. با این حال، همه NFTهای ارزان بازده مثبت را تضمین نمیکنند. به همین دلیل است که همیشه باید یک پروژه NFT را بر اساس علایق خود انتخاب کنید. برای تضمین دریافت بهترین قیمت برای کلکسیون NFT، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که پروژه را قبل از راهاندازی دنبال کنید. به یاد داشته باشید که خرید آن با قیمت پایین همیشه یک استراتژی معاملاتی خوب NFT است زیرا اگر توکن محبوب شود، از فروش آن سود خوبی خواهید داشت.
2. ترندهای گوگل را جستجو کنید
ترندهای گوگل یک ابزار رایگان فوقالعاده است که بینشهای خوبی را در مورد نظر عموم در مورد یک موضوع یا کلمه کلیدی ارائه میکند. جستجوهای کلمه در محدوده 0 تا 100 رتبهبندی میشوند. رتبه بالا نشان میدهد که مردم به کلکسیونهای NFT علاقهمند هستند. همچنین به طور غیرمستقیم نشان میدهد که زمان خوبی برای خرید است یا خیر. اگر حجم جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با NFT کاهش یابد، باید مراقب باشید. این بدان معناست که افراد کمتری به بازار علاقهمند هستند.
با این حال، باید توجه داشته باشید که روندها میتوانند به سرعت محبوبیت خود را به دست آورند یا از دست بدهند، که در مورد پروژههای NFT نیز صدق میکند. تریدرها جذب پروژههای تبلیغاتی میشوند، اما وقتی حجم معاملات کاهش مییابد، میتوانند به سرعت آن را ترک کنند. برای نتایج بهتر، سعی کنید روند بازار را با حجم معاملات پروژه رصد و مرتبط کنید.
3. NFTهای کلکسیونی با تعداد فروشنده کم را بخرید
استراتژیهای معاملاتی NFT شما باید همیشه به تعداد فروشندههای مجموعه NFT بستگی داشته باشد. اگر میخواهید بفروشید، باید حجم معاملات کافی برای فروش داشته باشید. با فروشندگان بیشتر، مشکل در حفظ قیمتهای رقابتی افزایش مییابد. این به این دلیل است که افراد بیشتری نسبت به شما قیمتهای خود را پایین میآورند.
هنگامی که به فروشندگان NFT نگاه میکنید، به نحوه عملکرد آنها نگاه کنید. اگر قیمتهای ذکر شده با یکدیگر فاصله داشته باشند، به این معنی است که فروشندگان صبر کافی برای انتظار خریدار مناسب را دارند. اگر قیمت کمتری ارائه دهید احتمالاً واکنشی نشان نخواهند داد. با این حال، اگر قیمتهای زیادی وجود داشته باشد که نزدیک به هم باشند، نشانه آن است که فروشندگان بیحوصله هستند و میخواهند قیمتها را کم کنند. فروش NFT درواقع نبردی برای پول خریداران است. شما در فروش NFT با فروشندگان صبور موفقتر خواهید بود.
روند بازار و نحوه رفتار فروشندگان به طور قابل توجهی بر نحوه عملکرد آنها تأثیر میگذارد. توجه داشته باشید که این روند استراتژی تجارت NFT میتواند در طول زمان تغییر کند. این استراتژی زمانی بهترین استفاده را دارد که مجموعههای NFTهای مشابه را با هم مقایسه میکنید.
4. استراتژی ارزش
این استراتژی سرمایه گذاری NFT بر خرید NFTهای با ارزش متمرکز است. شایان ذکر است که اگر تازه شروع کردهاید و بودجه شما کافی نیست، این ممکن است بهترین استراتژی معاملاتی برای شما نباشد. برای یافتن NFTهای ارزشمند باید از ابزارهای NFT آنلاین مانند rarity.tool استفاده کنید. این یکی از محبوبترین ابزارهایی است که پروژههای مختلف NFT را با توجه به نادر بودن آنها مقایسه میکند. به عنوان مثال، کریپتو پونکس یکی از مجموعههای NFT است که با قیمتهای بالا به فروش میرسد زیرا یک مجموعه NFT با ویژگیهای منحصر به فرد در نظر گرفته میشود. کلکسیونهای کمیاب NFT شانس بیشتری برای افزایش ارزش در طول زمان دارند زیرا تقاضای آنها همیشه از عرضه بیشتر خواهد بود.
5. استراتژی سرمایه گذاری NFT خرید در سقف قیمتی
اگر پول لازم برای سرمایهگذاری در NFT را دارید، سقف یا بالا گزینه بسیار خوبی است، زیرا این داراییها کمیاب و بسیار مورد توجه هستند. این بدان معناست که اگر تقاضای بیشتری برای پروژه وجود داشته باشد، سقف NFT ممکن است قیمت خود را افزایش دهد. این اقلام همچنین در بازار محبوب هستند، جایی که مردم میتوانند بر اساس بالاترین به پایینترین قیمت مرتب شوند. آنها ممکن است در مکانهای مختلف به عنوان بهترین نمونه از NFTهای پروژه تبلیغ شوند.
نقطه ضعف این استراتژی تجاری NFT خاص این است که افراد کمتری هستند که پول کافی برای خرید NFT دارند. این امر یافتن شخصی را که مایل به فروش با قیمت منصفانه باشد دشوار میکند. اگر این پروژه محبوبیت خود را از دست بدهد، تریدرهای سقفی ممکن است متحمل ضررهای زیادی شوند. برای کسانی که سرمایههای زیادی دارند، این یک بازی پرخطر و پرسود است.
6. به دنبال NFTهای ارزان قیمت باشید
رویای هر سرمایهگذار مبتدی NFT یافتن یک توکن ارزان قیمت در یک بازار است. این استراتژی به روند رو به رشد بازار متکی نیست و حتی زمانی که تقاضای کمی برای مجموعه NFT خاصی وجود دارد میتواند کارساز باشد. برای استفاده از این استراتژی معاملاتی NFT برای کسب سود، باید NFTهایی را پیدا کنید که اکنون با قیمت کمتری نسبت به آنچه خریداری شدهاند به فروش میرسند.
به عنوان مثال، ممکن است پنج نسخه از همان NFT را با قیمت 300 دلار پیدا کنید. در عین حال، بقیه مجموعه با قیمت بیش از 600 دلار فهرست شده است. در حالی که این یک معامله عالی به نظر میرسد، ممکن است بخواهید نگاهی به NFTهای ارزانتر این مجموعه بیندازید. این احتمال را رد نکنید که آن NFTها هر کدام فقط 50 دلار خریداری شدهاند. این باعث میشود لیست فعلی آنها 300 دلار گرانتر از آنچه باید باشد. نکته اصلی این است که ارزش یک NFT را بر اساس قیمت فعلی فهرست آنها قضاوت نکنید. در نظر گرفتن قیمتهای بازار مهم است، اما این تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. اگر بازار کلی برای یک پروژه بهبود یافته باشد، میتوانید فرض کنید که ارزش NFT اکنون بالاتر است.
7. بازار برای پروژه NFT
اگر جامعه کوچک است و برنامههای کمپین بازاریابی وجود ندارد، پس نباید تخم مرغهای زیادی را در آن سبد قرار دهید. احتمالاً ایمنترین کار، اجتناب از آن است. بازارهای NFT هرروز مملو از پروژههای جدید میشوند. اما سرمایهگذاران موفق NFT کسانی هستند که میتوانند تمام آن پروژهها را فیلتر کنند و پروژههایی را که هدف دارند را بیابند. سعی کنید پروژههای NFT را بیابید که دارای یک ابزار مفید و مهمتر از همه، یک جامعه حمایتی هستند. سعی کنید جوامعی را کشف کنید که به اندازه کافی بزرگ هستند تا خریداران آینده NFTهای خود را داشته باشند. در نهایت، حتی ممکن است بخواهید آن NFTها را وارد بازار کنید تا به آن امتیاز بدهید و به افزایش ارزش فروش آن کمک کنید و در اجتماع شرکت کنید.
سخن پایانی
هیچ استراتژی معاملاتی طلایی NFT برای تضمین بازده کلان وجود ندارد، اما هر سرمایهگذار باید استراتژی معاملاتی مناسب خود را انتخاب کرده و دنبال کند. در عین حال، تعیین انتظارات واقعبینانه بسیار مهم است، بنابراین زمانی که یک پروژه NFT به قیمت مورد انتظار فروخته نمیشود، ناامید نشوید. این پروژهها به شدت به روندهای بازار و کمپینهای بازاریابی متکی هستند. صرفنظر از استراتژی سرمایه گذاری NFT انتخاب شده، همیشه باید وضعیت فعلی بازار را در نظر بگیرید. در نتیجه به 7 استراتژی سرمایه گذاری NFT که در این مقاله معرفی کردیم دقت کنید سعی کنید از آنها به نفع خود استفاده کنید.