متاورس یکی از واژههایی است که از سال 2021 بسیار ترند شده و افراد زیادی در این رابطه صحبت میکنند. حتی مارک زاکربرگ هم نام شرکت فیسبوک را به متا تغییر داد. شرکت متا ازجمله شرکتهایی خواهد بود که در کنار غولهای دیگر فناوری بر آینده متاورس تأثیرگذار خواهد بود. در میان کاربران، تصورات مختلفی درباره متاورس وجود دارد؛ بعضی از افراد معتقدند این تکنولوژی آینده زندگی انسانها را متحول میکند، اما بعضی بر این باورند که این تکنولوژی پتانسیل لازم برای همهگیر شدن را ندارد و ارزش افزودهای برای زندگی کنونی بشر نخواهد داشت. در این مقاله از داموندمگ قصد داریم درباره آینده متاورس و سناریوهای احتمالی آن بحث کنیم. با ما همراه باشید.
- 1) اهمیت وجود متاورس
- 2) متاورس چیست؟
- 3) مارک زاکربرگ و متاورس
- 4) آینده متاورس چگونه خواهد بود؟
- 5) متاورس 2
- 6) فضاهایی که احتمالا بیشترین تاثیر را از آینده متاورس می گیرند
- 7) پتانسیلهای متاورس
- 8) چه عواملی آینده متاورس را میسازند؟
- 9) سه سناریو محتمل برای آینده متاورس
- 10) چطور برای آینده متاورس آماده شویم؟
- 11) جمعبندی آینده متاورس
- 12) سوالات متداول
اهمیت وجود متاورس
با فراگیر شدن پاندمی کرونا، بسیاری از کلاسهای درس و جلسههای کاری به سمت سیستمهای آنلاین رفت. احتمالا برای شما هم تجربه حضور در کلاس درس یا جلسه آنلاین را در این مدت زمان داشتهاید. اگر دانشجو باشید به احتمال خیلی زیاد برای شما هم پیشآمده که به کلاس درس آنلاین پیوستهاید اما خواب شیرین صبح را به صدای استاد ترجیح دادهاید. بله، بزرگترین مشکل جلسات و کلاسهای آنلاین در حال حاضر عدم ایجاد تعامل است.
بسیاری از اساتید و مدیران تلاشهای زیادی برای افزایش تعامل افراد حاضر در کلاسها و جلسههای آنلاین انجام میدادند که در بیشتر مواقع تاثیر زیادی نداشت. بسیاری از مدیران برای افزایش تعامل از تماسها و جلسههای تصویری استفاده میکردند که بهمراتب تعامل بیشتری نسبت به جلسههای صوتی ایجاد میکرد. بزرگترین مشکل کلاسهای درس و جلسههای آنلاین کاهش تعامل افراد نسبت به شرایط حضوری است.
متاورس به دنبال ایجاد تعامل بیشتر دنیای فیزیکی و مجازی است که با استفاده از آن زمانی که شما در یک جلسه آنلاین حضور دارید، با استفاده از ابزارها و فضایی که ایجاد میشود، تعامل بیشتری با افراد دیگر خواهید داشت. بهعنوان مثال اگر شما یک کارمند دورکار باشید، میتوانید در فضای مجازی یک میز کار مخصوص به خود داشته باشید، با استفاده از ابزارهای مخصوصی که ارائه می شود مانند عینکهای مخصوص از ساعت مشخصی پشت میز خود حاضر شوید و شروع به کار کنید.
ابزار و شرایطی که باعث میشود شما از منزلتان خارج نشوید، اما بهصورت مجازی در اتاق کارتان حضور داشته باشید، تمام حواستان به کارتان باشد و بتوانید به بهترین شکل با همکاران و فضای کاری خود تعامل و همکاری داشته باشید.
متاورس چیست؟
قبل از اینکه به بررسی آینده این مفهوم بپردازیم، بهتر است با معنی این واژه بیشتر آشنا شویم. متاورس اصطلاحی برای توصیف نحوه تعامل و همکاری ما در آینده از فضای دیجیتال و داشتن تجربههای مجازی است. این بستر تعامل محصول خاص از یک شرکت یا یک ابزار بخصوص نیست، بلکه استفاده همزمان از چند فناوری برای افزایش تعامل در فضای مجازی است، بهگونهای که یک فضای سهبعدی ایجاد میکند. کاربران میتوانند با محیط اطراف خود و سایر افراد از سراسر جهان بهگونهای تعامل داشته باشند که ویژگیهای تعامل در فضای واقعی را داشته باشد.
یک متاورس کاملا توسعه یافته فراتر از یک فضای مجازی است، به طوری که شامل دو ویژگی مهم بهعنوان یک پلتفرم است که باعث تجربه جدیدی برای کاربران خواهد بود.طبق ویژگی اول این فضای تعاملی شامل جهان فیزیکی و مجازی و باعث تعامل این دو جهان خواهد شد. ویژگی دوم اقتصاد ویژه و بومیشده متاورس با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و رمزنگاری خواهد بود.
پیشنهاد شخصی من برای درک این فضای مجازی احتمالی مشاهده فیلم Ready player one است. در این فیلم Oasis فضایی است که افراد با استفاده از عینکهای مخصوص و ایجاد آواتارهای مخصوص وارد یک تعامل همهجانبه در فضای مجازی میشوند.
مانند بسیاری از فنّاوریهایی که امروزه استفاده میکنیم و در ابتدا مشخص نبوده که به چه سمت حرکت خواهند کرد، هنوز کسی نمیداند که این مفهوم از فضای مجازی احتمالی آینده قرار است دقیقا به چه شکل باشد. بنابراین باید منتظر تصمیم غولهای فناوری در رابطه با آینده آن و نوع جدید تعاملات مجازی انسان باشیم.
مارک زاکربرگ و متاورس
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد مارک زاکربرگ نام فیسبوک را به متا تغییر داده است. جالب است بدانید این فرد نتیجه فعالیتهای مربوط به پیشرفت این فضا را در اینستاگرام خود منتشر میکند. ویدیو زیر آخرین ویدیویی است که مارک زاکربرگ در اینستاگرام خود منتشر کرده است، دیدن این ویدیو میتواند تصویر خوبی از برای شما ایجاد کند:
آینده متاورس چگونه خواهد بود؟
حال که به اهمیت وجود دنیای متاورس پی بردیم، و با مفهوم آن به شکلی که تا به امروز تعریف شده آشنا شدیم، سوال اساسی این است که آینده آن چگونه خواهد بود؟
متاورس به یکی از داغترین بحثها در رسانهها و طرفداران فناوری تبدیل شده است. این فناوری هنوز نوپاست و زمان زیادی برای توسعه و نوآوری آن موردنیاز خواهد بود. بااینکه هنوز بسیاری از افراد با مفهوم این واژه آشنایی خوبی ندارند، واژه “metaverse 2.0” در حال رواج است که اشاره به آینده متاورس دارد.
در ادامه این مقاله از داموندمگ به بررسی آینده متاورس به شکلی که بهصورت روزمره برای افراد کاربرد خواهد داشت صحبت میکنیم. همچنین به معرفی مشاغل و فرصتهای سرمایهگذاری که با توسعه آن به وجود خواهند آمد میپردازیم.
متاورس 2
مفهوم متاورس چیز جدیدی نیست، برای اولین بار نیل استفنسون در سال 1991 در کتاب علمی تخیلی Snow Crash از این واژه استفاده کرد. بعدها بازیهایی مبتنی بر آواتار شکل گرفت و در حال حاضر حضور برندهایی مانند نایکی، پوما و فیسبوک اهمیت این فضا را بیشتر کرده است.
با ترکیب فناوریهایی مانند دفتر کل توزیعشده (DLT)، هوش مصنوعی (AI) و MR که هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، میتوان آینده متاورس را بینهایت تصور کرد. البته هنوز تعریف واحد و تصور درستی از آینده آن در دسترس نیست. آنچه تابهحال گفته شد صرفاً تصورات و انتظاراتی است که اهل فناوری از آینده انتظار دارند.
اصطلاح متاورس 0.2 به تحولات آینده متاورس اشاره دارد. در درجه اول انتظار انتقال اپلیکیشن ها از وب0.2 به وب 0.3 را خواهیم داشت که به معنی غیرمتمرکز شدن اپلیکیشنها خواهد بود، به شکلی که نهادهای مرکزی و کنترلکننده از بین خواهند رفت.
انتظار جامعه فناوری این است که با استفاده از وب 0.3 تعاملات مجازی در متاورس بیشتر جامعهمحور باشد و بهصورت غیرمتمرکز اداره شود. یکی از مزایای اداره غیرمتمرکز اپلیکیشنها این است که کاربران نهایی تعامل بیشتری با برندها خواهند داشت و کسبوکارها مطابق با خواستههای بازار هدف رشد خواهند کرد.
یکی از اصلیترین سوال هایی که مخاطبها بعد از آشنایی با این واژه میخواهند به پاسخ مشخصی از آن برسند این است که چطور میتوان از متاورس کسب درآمد کرد؟
مسلما افرادی که تخصص بالایی در فناوریهای سازنده این فضا دارند اولین کسانی خواهند بود که از آن کسب درآمد میکنند. در مرحله دوم افرادی که بتوانند سریعتر خودشان را با این فضا وفق دهند و فضای کسبوکارشان را به متاورس انتقال دهند. دسته سوم افرادی هستند که به کسبوکارها کمک میکنند تا در فضای متاورس به تجارت و تبلیغات بپردازند. البته در حال حاضر افرادی که با فضای ارز دیجیتال آشنایی خوبی دارند با خریدوفروش زمینهای مجازی و حتی خرید توکن پروژههای متاورسی میتوانند از این فضا کسب درآمد کنند.
در ادامه به بررسی فضاهایی میپردازیم که احتمالا بیشترین تاثیر را از آینده متاورس خواهند پذیرفت. با داموندمگ همراه باشید.
فضاهایی که احتمالا بیشترین تاثیر را از آینده متاورس می گیرند
1- آموزش در آینده متاورس
متاورس تعاملات را در کلاسهای درس بهشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، یه این شکل که کودکان در سنین مشابه میتوانند از هر کجای دنیا به یک مدرسه در این فضای تعاملی بروند. دیگر اهمیتی نخواهد داشت که فرزند شما به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری تسلط دارد یا خیر، میتواند در کلاسهای درسی که در این فضای دیجیتال برگزار میشوند برود.
هوش مصنوعی با ترجمه خودکار مکالمهها در لحظه، فناوریای خواهد بود که به یاری کودکان میآید. علاوه بر آن امکاناتی در فضای آموزشی متاورس در اختیار کودکان قرار خواهد گرفت که به یادگیری موثرتر آنان کمک خواهد کرد.
در حال حاضر در مدارس ابتدایی ایران یک معلم تمام دروس یک پایه را تدریس میکند که شاید تخصص کامل در هر یک از دروس را نداشته باشد. در متاورس کودکان به کلاسهای درس با سطح جهانی دسترسی خواهند داشت که میتواند به روشهای مختلف به تمام کودکان در سطح جهانی آموزش دهد. علاوه بر این شفافیت، در دسترس بودن و امکان تعامل و همکاری در متاورس ارزشافزودهای است که آینده این بستر دیجیتال برای آموزش به همراه خواهد داشت.
2- تولید محتوا در آینده متاورس
افرادی که به تولید انواع مختلف محتوا میپردازند، در متاورس امکان ارائه بهتری خواهند داشت. بهعنوان مثال نویسندگی را در نظر بگیرید. نویسندگی در طول تاریخ به شکلهای مختلفی وجود داشته و با پیشرفت تکنولوژی با رسانههای جدید سازگار شده است. نویسندگان میتوانند در آینده برای بازاریابی و تبلیغات پروژههای متاورس ارزشافزوده ایجاد کنند و اهمیت زیادی داشته باشند.
افرادی که تولید محتوا انجام میدهند میتوانند در آینده بستر جدیدی برای به اشتراک گذاشتن محتوای خود با مردم داشته باشند. بهعنوان مثال یک نویسنده میتواند یک قطعه زمین شبیه به فضای داستان خود را در متاورس ایجاد کند، همچنین میتواند خیالپردازیهای خود را تبدیل به داراییهای دیجیتال کرده و برای خرید در دسترس عموم قرار دهد. همچنین امکان ترجمه متنها به زبانهای مختلف بهطور همزمان برای میلیونها نفر در دسترس خواهد بود.
3- آینده متاورس برای طراحان مد
صنعت مد با اختصاص 2 درصد از تولید داخلی جهانی (GDP)، تقریبا 3 تریلیون دلار در سراسر جهان ارزش دارد. همانطور که در حال حاضر افراد برای حضور در فضای مجازی از پروفایل استفاده میکنند، در آینده برای حضور در دنیای متاورس نیاز به آواتار خواهند داشت. زمانی که افراد زیادی مشتاق به حضور در دنیای متاورس باشند، نیاز به آواتارهای مختلف هم افزایش پیدا میکند. چون آواتارها یک نماینده دیجیتال از افراد هستند، احتمالا کاربران انتخابهای جسورانهتری برای ظاهر دیجیتال خود خواهند داشت. اینجاست که طراحان مدل با خلاقیت بالا که تخصص خوبی هم در طراحی گرافیکی و برنامهنویسی دارند، بیش از همیشه میتوانند کسب درآمد کنند.
قسمت جذاب ماجرا در متاورس این است که نمونه کارهای طراحها بر روی هویت دیجیتال آنها ثبت میشود، همینطور هزینه کارها از طریق کیف پولهای دیجیتالی که شخص در متاورس ایجاد میکند، پرداخت خواهد شد.
4- آینده خوانندگان و موسیقی در متاورس
واقعیت این است که در حال حاضر هم کنسرتهای موسیقی در فضاهای اولیه متاورس برگزار شدهاند. در اوایل سال 2019، شرکت Fortnite Epic Games اولین کنسرت مجازی خود را با masked EDM DJ اجرا کرد. اجرای موسیقی 10 دقیقهای در پارک فورتنایت توسط 10 میلیون مخاطب تماشا شد. شاید هنوز متاورس به شکل دلخواه طرفداران فناوری ایجاد نشده باشد، اما رویدادهای این چنینی در فضای آنلاین نشاندهنده ظرفیت و جذابیتهای موجود در آینده متاورس است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین کنسرت مجازی ایرانی رایگان در شب یلدای 1401 در دسنترالند توسط سینا حجازی برگزار خواهد شد. بنابراین در حال حاضر هم بسیاری از هنرمندان در تلاش هستند با امکانات اولیهای که فضای متاورس در اختیارشان قرار داده، در این فضا فعالیت کنند.
خوانندگان و نوازندگان هم مثل افراد تولیدکننده محتوا، در طول زمان به شکلهای مختلفی آثار خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشتهاند. بهترین آورده متاورس برای اهالی هنر، حذف واسطه خواهد بود، به این صورت شرکتهای واسط حذف میشوند و پرداخت بهصورت مستقیم به خود هنرمندان انجام خواهد شد.
هنرمندان امکان اجرای موسیقی بهطور همزمان برای میلیونها طرفدار در سراسر جهان را خواهند داشت، این موضوع باعث کاهش چشمگیر هزینههای اجرا و همینطور افزایش درآمد این افراد خواهد شد.
5- نمایندگی زمین مجازی
باوجود اینکه تمام تلاش در متاورس برای از بین بردن واسطههاست و برنامههای کاربردی زیادی برای کمک به کاربران در این فضا ایجادشده و در حال توسعه است، بازهم نیاز به دریافت مشاوره برای سرمایهگذاری در این فضا وجود خواهد داشت. دقیقا اینجاست که افرادی در متاورس بهعنوان کارگزاران املاک مجازی مشغول به فعالیت خواهند شد.
این کارگزاران ممکن است به شکلهای مختلف در این فضا حضور داشته باشند و اطلاعات کاملی را از قیمت و موقعیتهای سرمایهگذاری در زمینهای مجازی در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین این افراد میتوانند استراتژیهای سرمایهگذاری درست و بهترین روشهای کسب درآمد از زمینهای مجازی را به افراد آموزش دهند.
6- برگزارکنندگان رویداد
در دنیای واقعی افراد زیادی هستند که رویدادها را برنامهریزی و اجرا میکنند، انجام این کار در فضای متاورس هم دور از انتظار نخواهد بود. چرا که افرادی که در آینده به برگزاری رویداد خواهند پرداخت علاوه بر توانمندی برگزاری و مدیریت یک رویداد باید با فناوریهای جدید و نحوه استفاده از آنها در متاورس هم آشنایی داشته باشند.
رویدادهایی مانند کنسرت، مراسم جشن و بزرگداشت میتوانند از این دست رویدادها باشند که برگزارکنندگان در آینده در متاورس از آنها سود کسب میکنند. حتی امکان برگزاری مراسم عروسی و تشییع جنازه هم در متاورس موضوع دور از ذهنی نیست، متاورس به شما این امکان را خواهد داد که در مراسم مایی از سراسر دنیا شرکت کنید و تجربه تعامل بیشتر از تماسها و جلسات آنلاین کنونی را داشته باشید.
افراد برگزارکننده این مراسمها باید بتوانند تجربههای به خصوصی را برای شرکتکنندگان در مراسم ایجاد کنند. بهعنوان مثال میتوانند دعوتنامهها را به شکل توکن های NFT توزیع کنند یا هدیههای دیجیتال به شرکتکنندگان بدهند. همچنین برگزارکنندگان میتوانند از طراحیهای گرافیکی خاصی برای دکوراسیون استفاده کنند، یا از موسیقی و هر فعالیت خلاقانه دیگر برای جذاب شدن رویدادها بهره ببرند.
7- پلیس در متاورس
همانطور که در فضای مجازی شاهد جرایم و آزار و اذیت مایی هستیم، در دنیای متاورس هم این مشکلات امکانپذیر است. با توجه به اینکه کاربران در دنیای متاورس درگیری و تعامل بیشتری با یکدیگر دارند و با توجه به اینکه متاورس ترکیب دنیای مجازی و دنیای فیزیکی تعریف شده، خطرات آن از فضاهای مجازی موجود بیشتر خواهد بود.
آزمایشها و تحقیقهای اولیه در مورد رفتار کاربران در متاورس نشان میدهد که پلیس و امنیت نقش بسیار مهمی برای پیشگیری از آزار و اذیتها در این فضا خواهد داشت. حتی جالب است بدانید محققی که بر روی رفتار کاربران در متاورس تحقیقات انجام میداده در ساعتهای اولیه ورود به متاورس مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
در یک مقاله که توسط Business Insider منتشر شده شرکت متا گفته است یک ویژگی امنیتی برای پیشگیری از تعاملات ناخواسته برای افراد فعال شده که افراد ناشناس تا 4 فوت امکان نزدیک شدن به کاربران را ندارند. متا در ادامه به کاربران پیشنهاد کرده است که این ویژگی را برای افرادی که نمیشناسند خاموش نکنند.
متاورس در آینده نیاز به اقدامات سختگیرانه ای برای پیشگیری از سواستفاده ها و جرایم خواهد داشت، بنابراین در سالهای آینده شاهد تقاضای زیادی برای پلیسها و سیستمهای امنیتی در این فضا خواهیم بود.
پتانسیلهای متاورس
از دیدگاه آینده پژوهی، متاورس بهعنوان یک فضای مجازی 3 بُعدی امکان تعامل و ترکیب با فضای فیزیکی را نیز با استفاده از فناوریهایی مانند mixed reality و برنامههای کاربردی متاورسی خواهد داشت. این یک پتانسیل کاربردی جذاب برای آینده است.
علاوه بر این، تعامل کاربران در این فضا به یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) نیاز خواهد داشت. این امکان باعث میشود اکوسیستم بدون وجود هیچ نهاد متمرکزی توسط خود کاربران اداره شود. بهعنوان مثال یکی از مواردی که باید بهصورت غیرمتمرکز اداره شود، امکان افشای سن کاربران است. کاربران باید برای پیشگیری از جرم و کنترل موارد وابسته به سن، به یک اجماع کلی درباره نحوه افشای سن واقعی افراد تصمیم بگیرند.
یکی از مواردی که در این فضای تعاملی باید به آن توجه شود محدودیت زمانی است. برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که زمان زیادی را صرف بازی در اپلیکیشن های موبایل یا بازیهای کامپیوتری کردهایم و حتی فراموش کردهایم غذا بخوریم. یا زمانی که مشغول وب گردی یا اینستاگرام میشویم، زمان را فراموش میکنیم و از فعالیتهای اصلی زندگیمان غافل میشویم.
متاورس هم ممکن است آنقدر برای کاربران جذاب باشد که ساعتها زمان خود را در آن سپری کنند، یکی از تفاوتهای متاورس با فضاهای مجازی دیگر این است که میتوان با استفاده از سیستم DAO برای کاربر یک محدویت زمانی ایجاد شود. برای مثال میتوان شرایطی تعریف کرد که فرد برای یک ساعت فعالیت در متاورس باید دو ساعت در دنیای واقعی زمان سپری کرده باشد. موارد گفته شده فقط بخشی از پتانسیلهای موجود در متاورس هستند که در فضاهای مجازی کنونی در دسترس نیست. ممکن است پتانسیلهای جذاب دیگری وجود داشته باشد که از دید این مقاله پنهان مانده باشد. شما با مطالعه بیشتر میتوانید به بینش بهتری در این زمینه دست پیدا کنید.
چه عواملی آینده متاورس را میسازند؟
تکامل آینده متاورس به واکنش مصرفکننده و به نتیجه 4 نکتهای که در ادامه معرفی شده است بستگی دارد:
1- استانداردسازی
میزان همگرایی استانداردها و پروتکلهای موجود در متاورس به چه شکل خواهد بود؟ آیا موارد زیر در متاورس برقرار خواهند بود؟
- امکان ایجاد یک اقتصاد واحد در تمام پلتفرمهای متاورسی
- در دسترس بودن کالاهای دیجیتال یک متاورس در متاورس های دیگر
- پایداری هویت در تمام پلتفرمها
- وجود استانداردهای طراحی و برنامهریزی منسجم در تمام متاورس ها
2- ازهمگسیختگی بازار
چه تعداد لیدر در بازار حضور خواهند داشت و چه نوع خدماتی را به مشتری ارائه خواهند کرد؟ موارد زیر در این رابطه اهمیت پیدا میکنند:
- میزان رقابت در بازار و تاثیر آن بر نوآوری
- تنوع پلتفرمها و نوع خدماتی که هر کدام ارائه میدهند
3- رابط کاربری
رابط کاربری تا چه اندازه بصری میشود و در زندگی روزمره ادغام میشود؟
رابط کاربری غالب تا چه اندازه کاربرپسند خواهد بود؟
آیا رابط های کاربری امکان سوئیچینگ بین دنیای فیزیکی و دیجیتال فراهم میکنند یا خیر؟
4- حاکمیت
- محتوا و رفتار به چه شکل مدیریت خواهد شد؟
- آیا داراییهای دیجیتال بهطور قابل اعتماد محافظت خواهند شد؟
- آیا نیاز به مقررات دولتی قوی وجود دارد یا پلتفرمها بهصورت DAO اداره خواهند شد؟
- تعاملات و تراکنشها تا چه حد ایمن و قابل اعتماد خواهند بود؟
- مالیات و مسائل قانونی به شکل اداره خواهند شد؟
سه سناریو محتمل برای آینده متاورس
سناریو اول:
متاورس فقط برای مواردی که در آنها کاربرد دارد، مانند بازیها محدود خواهد شد و هرگز به یک پلتفرم همه منظوره تبدیل نخواهد شد.
در این سناریو این فضای دیجیتال جدید صرفا برای کاربردهای خاص از طرف مصرفکنندگان مورد استقبال قرار خواهد گرفت، پلتفرم مایی مانند بازی، ورزش، سرگرمی و برخی از خردهفروشیها. همینطور سازمانها صرفاً از متاورس برای کنفرانسهای مجازی و آموزش و موارد این چنینی استفاده خواهند کرد. در این سناریو احتمالی قوانین و مقررات برای هر کشور در متاورس متفاوت خواهد بود.
با توجه به دیدگاه سناریو اول، متاورس در آینده صرفاً یک بازار تخصصی برای کاربردهای خاص خواهد بود که مکمل فناوریهای دیگر است، اما جایگزین آنها نمیشود.
سناریو دوم
یک پلتفرم واحد وجود نخواهد داشت بلکه تعداد زیادی از شرکتهای فعال در حوزه فناوری، پلتفرم های متفاوت ایجاد خواهند کرد. در این صورت یک بازار بسیار متمرکز ایجاد خواهد شد که در آن رقابت بسیار زیاد است. این مدل از متاورس باعث نوآوریهای فنی در سختافزار و نرمافزارها خواهد شد. اکوسیستمهای متاورسی در این سناریو از طریق تولید محتوای انحصاری و مشارکت رقابت خواهند کرد و پلتفرمهای خودگردان و موثر ایجاد میکنند.
در این سناریو متاورس آینده یک سری از اپلیکیشن ها خواهد بود که توسط رهبران فناوری مدیریت میشود.
سناریو سوم
در سناریو سوم که از آن به Big Bang هم یاد میشود، یک فضای دیجیتال سه بعدی قابل تعامل خواهیم داشت که از طریق آن بیشتر فعالیتهای روزانه را انجام میدهیم.
در این سناریو یک رابط کاربری یکپارچه بین دنیای فیزیکی و دیجیتال خواهد بود که هویت افراد در آن معادل با هویت فیزیکی در نظر گرفته میشود. در این مدل هیچ شرکت واحدی ارائهدهنده متاورس نخواهد بود بلکه یک سیستم قابل تعامل و پذیرش همگانی ایجاد خواهد شد که دارای قوانین سخت گیرانه، مالکیت، حریم خصوصی دیجیتال و امنیت خواهد بود.
در این سناریو متاورس آینده به شکل مهاجرت کامل از اینترنت امروزی خواهد بود به شکلی که اکثر مشاغل و مصرفکنندگان در آن به فعالیتهای روزمره خواهند پرداخت.
چطور برای آینده متاورس آماده شویم؟
در حالی که آینده متاورس هنوز ناشناخته است، شاید سوالی که برای بسیاری از افراد و کسبوکارها پیش میآید این است که چطور خود را برای آینده متاورس آماده کنیم؟ در ادامه چند پیشنهاد در پاسخ به این سوال برای شما ارائه شده است.
پتانسیلهای پیش رو را دست کم نگیرید: چه بهعنوان یک شخص و چه در جایگاه یک مدیر کسبوکار یک استراتژی برای هر یک از سناریوهای اعلام شده در این مقاله آماده کنید. اگر قصد سرمایهگذاری بر روی پروژههای متاورسی دارید، یک پرتفو متنوع ایجاد کنید و تمام سرمایهگذاری خود را بر روی متاورس انجام ندهید. بهعنوان مدیر یک کسبوکار هم تلاش کنید نگاهی به پتانسیلهای متاورس داشته باشید، اما به قدری انعطاف داشته باشید که اگر هر کدام از سناریوهای گفته شده اتفاق افتاد، آمادگی انطباق کسبوکارتان با شرایط جدید وجود داشته باشد.
دیدگاه بلندمدت داشته باشید: چه بهعنوان یک مدیر و چه بهعنوان یک شخص سعی کنید دید بلندمدت داشته باشید و تمام پتانسیلهای درآمدزایی و موقعیتهای پیش رو را در نظر بگیرید.
تمرکز بر انگیزههای کاربران: بهعنوان یک مدیر کسبوکار سعی کنید بر چگونگی ایجاد محتوای جذاب و تجربیات جذاب (مانند مشارکتهای انحصاری، ابزارهای آنالیز محتوای تولید شده توسط کاربر، دادهها و جمعآوری اطلاعات قوی) تمرکز کنید تا بتوانید سهم خود را از آینده این بستر تعامل داشته باشید. همینطور بهعنوان یک سرمایهگذار در بازار متاورس مراقب اقبال عمومی از پلتفرمهای متاورسی و انگیزه افراد برای سرمایهگذاری باشید.
جمعبندی آینده متاورس
متاورس 0.2 به پتانسیلهای موجود بر سر راه آینده این مفهوم فناوری اشاره دارد، همچنین به مواردی اشاره دارد که میتواند به شکل روزمره بر روی زندگی انسانها تاثیر بگذارد. آینده متاورس شامل روش جدیدی از تعامل اجتماعی و جریان درآمدی کاربران است. از آن جایی که امکان انتقال بسیاری از نقشهای حرفهای در زندگی قابلیت انتقال به این شکل از تعامل را دارند، سناریو سوم میتواند امکانپذیر باشد. انجام این کار نیازمند حضور و اقبال عمومی کاربران از فناوریهای مورد استفاده در متاورس است.
سوالات متداول
آیا متاورس آینده اینترنت است؟
در این مقاله سناریوهای احتمالی پیش روی متاورس را بررسی کردیم، پاسخ این سوال کاملا بستگی به اقبال عمومی، نحوه پیادهسازی آن توسط غولهای فناوری جهان و همینطور قانونگذاریها توسط کشورهای مختلف دارد.
چه کسبوکارهایی در متاورس وجود خواهد داشت؟
در این مقاله به برخی از کسبوکارهای احتمالی اشاره کردیم، مشخص است که اینها تنها موارد موجود نخواهند بود، شما با مطالعه و تحقیق بیشتر میتوانید به کسبوکارهای احتمالی در این زمینه دست پیدا کنید.
آیا سرمایهگذاری در بازیهای متاورسی عاقلانه است؟
شما برای سرمایهگذاری در متاورس نیاز به مطالعه درباره پروژههای موجود دارید، یا میتوانید از مشاورها و متخصصهای این حوزه برای سرمایهگذاری در متاورس کمک بگیرید.
2 پاسخ
بسیار خوب و جامع بود
ممنون از توجه شما به این مقاله.