بازیهای کامپیوتری در سالهای اخیر تغییرات بسیاری را تجربه کردهاند. دیگر بازیها فقط برای سرگرمی نیستند و سازندگان و بازیکنان میتوانند از آنها کسب درآمد کنند. این تغییرات همگی به دلیل وجود بلاک چین امکانپذیر شدهاند. مسئلهای که وجود دارد این است که پروژههای بازیها باید بتوانند به ترتیبی هزینههای خود را تأمین کنند. خوشبختانه راهی برای این کار طراحی شده است، که با عنوان عرضه اولیه بازی (IGO) شناخته میشود.
در این مقاله از داموندمگ خواهیم دید که عرضه اولیه بازی چگونه انجام میشود و چه مزایا و معایبی دارد.
عرضه اولیه بازی چیست؟
عرضه اولیه بازی (IGO) یک رویداد جذب سرمایه است، که معمولاً از طریق فروش جمعی برای پروژههای صنعت بازی و استارت آپها انجام میشود. این کار شرکتکنندگان را قادر میسازد تا توکنهای پروژه و مزایای دیگری مانند دریافت تخفیف در انتشار بازی، دسترسی به ویژگیهای خاص از سوی کسانی که قبل از انتشار بازی پیش ثبتنام میکنند، دریافت کنند.
IGOها را میتوان به عنوان یک راه جایگزین برای ایجاد سرمایه برای پروژههای بازی و استارت آپها در نظر گرفت. اصطلاح «پیش فروش» در گذشته به عنوان مترادف با IGO استفاده شده است، اما کاملاً منطبق با مفهوم آن نیست زیرا «پیش فروش» ممکن است به سایر فعالیتهای فروش خصوصی یا تأمین مالی جمعی نیز اشاره داشته باشد.
IGOها گاهی اوقات «فروش توکن» نامیده میشوند. آنها معمولاً شامل سرمایهگذارانی میشوند که توکنهایی را خریداری میکنند که دسترسی به یک سرویس یا پلتفرم را فراهم میکند و همچنین در صورت نیاز و وجود تقاضا میتواند در صرافیهای ارز دیجیتال معامله شود. در نتیجه مشارکتکنندگان میتوانند از مزایای خاصی مانند تخفیف، خدمات رایگان، دسترسی زودهنگام به محتوا، مجوزهای رایگان و موارد دیگر جدای از حق استفاده از آن توکنها پس از اجرای پروژه بهرهمند شوند. هرکدام معمولاً منحصر به فرد هستند و از نظر توکنهای دیجیتال واقعی با پروژه مورد نظر مرتبط هستند. این به این دلیل است که ممکن است لازم باشد برای ارائه یک سرویس یا استفاده از یک پلتفرم خاص به آنها مراجعه کنند.
IGOها زمانی اتفاق میافتند که پروژه مورد نظر برای راهاندازی به بودجه نیاز دارد تا بتواند به طور کامل عملیاتی شود. به عنوان مثال، اگر کسی ایدهای برای یک شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین وجود داشته باشد، اما تهیه نرمافزار لازم برای توسعه آسان یا ارزان نباشد، یک IGO میتواند سرمایه مورد نیاز را افزایش دهد. به طور معمول اگر تقاضا چنین اقدامی را تضمین کند، پلتفرمها میتوانند توکنهای خود را پس از راهاندازی در صرافیهای ارزهای دیجیتال بفروشند. حتی سرمایهگذاران توکنها را صرفاً بر اساس این گمانهزنی میخرند که ممکن است بعداً بدون استفاده از آنها در خود پلتفرم، محبوب شوند و ارزششان افزایش یابد.
مشارکت کنندگان در IGO چه افرادی هستند؟
مشارکت در IGO اغلب میتواند به اقتصاد یک کشور کمک کند تا دسترسی به بازار را بهبود بخشد، سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) را افزایش دهد، جذابیت گردشگری را افزایش دهد یا امکان دسترسی به فناوریهای جدید را فراهم کند. با این حال شرکت در یک عرضه اولیه بازی نیز ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. بسیاری از IGOها برای تسهیل تجارت بینالمللی وجود دارند و سرمایهگذاران ممکن است از مالیات فرار کنند. همچنین کشورهایی که مؤسسات ضعیفی دارند، احتمالاً توسط شرکای قویتر IGO خود دستکاری میشوند.
IGO اولین پیشنهادی است که به افراد خارج از سازمان صادرکننده اجازه میدهد تا از طریق یک فرآیند تنظیم شده با استفاده از فناوری بلاک چین، سهام پیش از انتشار را در آن سازمان خریداری کنند. شرکت در یک IGO معمولاً آگاهی عمومی را در مورد ارزهای دیجیتال افزایش داده و میتواند بالا رفتن تقاضا شود. عرضه اولیه بازی معمولاً دارای وایت پیپری است که طرح تجاری، فناوری و نحوه توزیع توکنها پس از تکمیل IGO را توضیح میدهد.
شرکت در یک عرضه اولیه بازی میتواند برای سرمایهگذاران خطرناک باشد، زیرا هرکسی میتواند بدون درخواست مجوز از تنظیمکنندهها یا پیروی از تعهدات قانونی، ارز دیجیتال راهاندازی کند. این بدان معنی است که نمیتوان قبل از پرداخت پول به آنها، دانست که آیا عرضه اولیه کوین (ICO) صادقانه است. حتی در ICOهای برجستهای مانند اتریوم هم کلاهبرداری صورت گرفته است، بنابراین مصرفکنندگان فقط باید از کیف پولهای ذخیره سازی سرد استفاده کنند که هکرها نمیتوانند از آنها سرقت کنند. شرکت در یک عرضه اولیه بازی باید تنها پس از تحقیق کامل در مورد عرضه اولیه کوین انجام شود تا از خطر ضرر مالی جلوگیری شود.
بازار عرضه اولیه بازی گسترش یافته است زیرا IGOها معمولاً منبع باز، غیرمتمرکز، دارای دسترسی جهانی و ناشناس هستند. اگر محبوبیت آنها مانند سالهای 2016 تا 2017 افزایش یابد، عرضههای اولیه بازی میتوانند در بین سرمایهگذاران بسیار محبوب شوند. مشارکت در IGOها خطرناک است زیرا آنها اغلب فاقد مقررات توسط مقامات دولتی هستند، به این معنی که ممکن است خطر کلاهبرداری مشارکتکنندگان را تهدید کند.
IGO در برابر ICO
IGO نوعی کمپین سرمایهگذاری جمعی برای بازیهای ویدیویی است. IGOها شبیه IAPها هستند زیرا به بازیکنان اجازه میدهند اقلام و خدمات دیجیتالی را خریداری کنند، اما IGOها فقط موارد یا امتیازات منحصر به فرد خود IGO را ارائه میدهند. کمپینهای عرضه اولیه بازی میتوانند شامل عناوین از پیش تعیین شده با محتوای جدید، بازیهای از رده خارج شده و دسترسی زودهنگام به عناوین جدید باشند. این کمپینها معمولاً در پلتفرمهای تأمین مالی جمعی مانند کیک استارتر یا فیگ میزبانی میشوند، اما ممکن است مستقیماً توسط استودیوهای بازی و از طریق وبسایتهای خودشان نیز برگزار شوند.
ICO چیست؟
ICO مخفف Initial Coin Offering است و روشی جدید برای جمعآوری سرمایه از طریق ایجاد و فروش توکنهای دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک چین است. ICOها در حال حاضر در بسیاری از حوزههای قضایی در سراسر جهان غیرقانونی هستند، اگرچه جنبشهای جهانی برای قانونی کردن آنها در برخی کشورها مانند ایالات متحده وجود داشته است.
بسیاری بر این باورند که IGOها به دلیل پیروی از فناوری جدید مبتنی بر تمرکززدایی تهدید میشوند، اما خود IGOها میتوانند از درگیر شدن با ICOها سود زیادی ببرند. IGOها میتوانند از ICO استفاده کنند و توکنهایی بسازند تا از فروش آنها برای افزایش سرمایه استفاده کنند. IGOها میتوانند به این وسیله با جریان همراه شوند و توکنهای خود را صادر کنند، که بخشی از اکوسیستم آنها میشود. آنها همچنین میتوانند برای سایر اهداف خاص IGO مانند حق عضویت استفاده شوند.
IEO چیست؟
IEO مخفف Initial Exchange Offering و به معنی عرضه مبادله اولیه است. تفاوت اصلی بین عرضه مبادله اولیه و سایر عرضهها در این است که IEO توسط تیم پروژه به طور مستقیم میزبانی نمیشود، بلکه در داخل یک صرافی ارز دیجیتال میزبانی میشود. شراکت با صرافیهای معتبر ارز دیجیتال میتواند برای پروژه و شرکتکنندگان IEO مفید باشد. در بیشتر موارد پروژهها باید قبل از میزبانی در صرافی، بازبینی دقیقی را پشت سر بگذارند. بایننس لانچ پد یک نمونه محبوب از پلتفرم IEO است.
IDO چیست؟
عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز یا IDO مخفف Initial Dex Offering است و نوعی ICO است که در یک صرافی غیرمتمرکز (Dex) انجام میشود. IDOها برای رفع کاستیهای مدلهای ICO و IEO ایجاد شدند. به عنوان مثال، از آنجایی که توکن پروژه در یک DEX راهاندازی میشود، به طور کلی هزینه کمتری برای لیست شدن پروژهها در مقایسه با IEO ها دارد. لیست شدن به این معنی است که شرکت یا مجموعه مورد نظر شرایط حضور در صرافی را دارد. یکی دیگر از نقاط قوت عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز این است که بلافاصله پس از لیست شدن توکن امکان نقد شوندگی آن وجود دارد.
البته غیرمتمرکز بودن در این نوع عرضه اولیه کمی مشکلساز خواهد بود، چراکه نظارتی وجود ندارد و پروژههایی که شهرت ندارند و ممکن است مشکوک باشند هم اجازه ورود دارند. بنابراین باید مراقب باشیم تا در دام راگ پول یا کلاهبرداریهای دیگر گرفتار نشویم.
از کجا پروژه IGO پیدا کنیم؟
اول از همه این که امکان جستجوی پروژهها در اینترنت وجود دارد. کافی است هشتگ #IGO را در توییتر بررسی کنید و تعداد زیادی پروژه در حال ظهور را در آنجا پیدا خواهید کرد.
گزینه دیگر استفاده از سرویسهای ویژه مانند پلی تو ارن کلاب (Play2Earn Club) یا گیمیفای هانترز (GameFi Hunters)است. اینها پروژههای واقعاً جالبی را منتشر میکنند و مزیت این گزینه این است که قبلاً توسط مدیران انتخاب شده است.
همچنین پروژههای جالبی را در به اصطلاح سکوهای پرتاب (Launchpad) خواهید یافت. این پلتفرمها IGOهای توسعهدهندگان پروژه را تسهیل میکنند. راهاندازی پدهای عمومی وجود دارد که تأمین مالی انواع پروژههای بلاک چین را تسهیل میکنند. نمونهای از آنها پولکااستارتر است. همچنین برخی از پروژهها در پلتفرمهای بزرگ و شناخته شدهای مانند کوین لیست راهاندازی میشوند.
برخی سکوهای پرتاب شناخته شده عبارتند از:
- گیمفای
- اسپیدیفای
- انجین استارتر
مزایا و معایب عرضه اولیه بازی
عرضه اولیه بازی مزایای متعددی دارد که در میان بسیاری از توسعهدهندگان بازیهای موبایل محبوب شده است. IGO فرصتی را برای توسعهدهندگان بازی فراهم میکند تا بدون اتکا به ناشران یا سرمایهگذاران، سرمایه خود را جمعآوری کنند. مزایای دیگر این کار به شرح زیر است:
نیازی به چشم پوشی از سهام شرکت نیست
ناشران معمولاً اصرار دارند که در ازای سرمایهگذاری خود، مالک بخشی از شرکت شما باشند، به این معنی که شما باید بخشی از مالکیت کسبوکار خود را رها کنید. خوشبختانه با IGO به چنین کاری نیاز نیست.
تأمین مالی سریع
اگر عرضه اولیه خوبی دارید و به اندازه کافی دنبالکننده در رسانههای اجتماعی دارید، یک IGO میتواند تمام پول مورد نیاز شما را در یک بازه زمانی کوتاه و بدون نیاز به سرمایهگذاران فراهم کند.
کنترل بازی
یک IGO به شما اجازه میدهد تا مالکیت 100 درصد سهام شرکت را حفظ کنید، به این معنی که شما میتوانید تمام تصمیمات توسعه را خودتان بگیرید.
تأمین مالی بازی های آینده
IGO به شما این امکان را میدهد که به دنبال تأمین مالی برای چندین پروژه به طور همزمان باشید زیرا زمانی که هنوز در حال افزایش مخاطب هستید، جمعآوری پول در یک روند صعودی بسیار آسانتر است. تأمین مالی IGO همچنین میتواند راه را برای استفاده بهتر از اطلاعیه عرضه عمومی اولیه هموار کند. این کاری است که شرکتها خود را در بورس اوراق بهادار عمومی تحت فرآیند عرضه عمومی اولیه از طریق اطلاعیه پیشنهاد اولیه کوین لیست میکنند.
معایب عرضه اولیه بازی
- با وجود همه اینها، یکی از معایب کلیدی IGO این است که یک طرح همه یا هیچ است. هنگامی که فرآیند را شروع کردید در صورت عدم موفقیت دور اول، باید قبل از تلاش مجدد تمام پول سرمایهگذاری شده را به هر سرمایهگذار برگردانید. این بدان معنی است که ممکن است کل فرآیند را طی کنید، اما هیچ پولی دریافت نکنید.
- نقطه ضعف دیگر این است که پایان دادن به یک عرضه اولیه بازی دشوار است، صرفاً به دلیل تعداد افرادی که باید به آنها اطلاع دهید و مدت زمانی که این فرآیند طول میکشد.
- یک IGO میتواند خطرناک باشد. ورود به IGO یک سرمایهگذاری همره با ریسک است، زیرا هرگز نمیدانید که آیا موفق خواهد شد یا خیر.
سخن پایانی
ظهور توکنها و بلاک چین باعث شده است بسیاری از افرادی که تا به حال درآمد خود را از ارتباط با واسطهها به دست میآوردند، اکنون بتوانند خودشان تمام درآمد را کسب کنند. یکی از مشاغل اینچنینی، طراحی بازی بوده است. افرادی که در این حوزه فعال بودند، قبلاً نیاز به ناشران و سرمایهگذاران داشتند تا بتوانند کار خود را به جهان معرفی کنند. امروز دیگر چنین محدودیتهایی وجود ندارد و افراد میتوانند سرمایه لازم را خودشان به کمک فرآیند عرضه اولیه بازی انجام دهند.
انواع مختلفی عرضه اولیه وجود دارد که در این مقاله تلاش کردیم تفاوت آنها را با IGO بیان کنیم. ضمن اینکه با توجه به معایب و مزایایی که ذکر کردیم، تصمیمگیری در خصوص مشارکت در IGO راحتتر خواهد بود.
سؤالات متداول
عرضه اولیه بازی (IGO) چیست؟
IGO یک رویداد جمعآوری سرمایه است که معمولاً از طریق فروش جمعی برای پروژههای صنعت بازی و استارت آپها انجام میشود. این کار شرکتکنندگان را قادر میسازد تا توکنهای پروژه و مزایای دیگری مانند دریافت تخفیف در انتشار بازی یا دسترسی به ویژگیهای خاص از سوی کسانی که پیشثبتنام میکنند را قبل از انتشار بازی دریافت کنند.
مزایای IGO چیست؟
اگر پیشنهاد خوبی دارید و به اندازه کافی دنبالکننده در رسانههای اجتماعی دارید، یک IGO میتواند تمام پول مورد نیاز شما را در یک بازه زمانی کوتاه فراهم کند. علاوه بر این، یک IGO به شما امکان میدهد بازی خود را کنترل کنید و کمک میکند مالکیت 100 درصد سهام شرکت را حفظ کنید، به این معنی که شما میتوانید تمام تصمیمات توسعه را بگیرید. در نهایت، یک IGO به شما این امکان را میدهد که به دنبال تأمین مالی برای چندین پروژه به طور همزمان باشید، زیرا زمانی که هنوز در حال افزایش مخاطب هستید، جمعآوری پول به صورت افزایشی بسیار آسانتر است.
آیا IGO خطراتی هم به دنبال دارد؟
یکی از معایب کلیدی IGO این است که یک طرح همه یا هیچ است. هنگامی که فرآیند را شروع کردید، باید قبل از تلاش مجدد در صورت عدم موفقیت دور اول، تمام پول سرمایهگذاری شده را به هر سرمایهگذار برگردانید. نقطه ضعف دیگر این است که پایان دادن به یک عرضه اولیه بازی با موفقیت دشوار است، صرفاً به دلیل تعداد افرادی که باید به آنها اطلاع دهید و مدت زمانی که این فرآیند طول می کشد.
IGO چه تفاوتی با ICO دارد؟
IGOها بسیار ارزانتر از ICOها هستند و IGOها ارزش بیشتری را از طریق مدلهای توکن IGO ارائه میدهند.