مارکت کپ (Market Cap) خلاصه عبارت «Market Capitalization» به معنی ارزش بازار است و یکی از مفاهیم پایه در بازار ارزهای دیجیتال محسوب میشود. البته این اصطلاح به بازار ارزهای دیجیتال محدود نیست و در بازارهای مالی مختلف مانند بازار سهام هم کاربرد دارد. در این مقاله متوجه خواهید شد مارکت کپ چیست و به صورت اختصاصی یاد میگیرید که این شاخص در ارزهای دیجیتال چه تأثیری دارد و چگونه میتواند برای تصمیمگیری درباره خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف کمک کننده باشد.
- 1) مارکت کپ چیست؟
- 2) چرا دانستن ارزش بازار اهمیت دارد؟
- 3) پیدا کردن توکن مناسب برای سرمایه گذاری با استفاده از مارکت کپ ارز دیجیتال
- 4) طبقهبندی بهترین ارزهای دیجیتال بر اساس نمودار مارکت کپ
- 5) استراتژیهای معاملاتی بر اساس مارکت کپ در ارز دیجیتال چیست؟
- 6) تفاوت مارکت کپ و حجم
- 7) چه عواملی بر مارکت کپ کوین تأثیر دارد؟
- 8) بررسی مارکت کپ ارزهای دیجیتال برتر به عنوان نمونه
- 9) کلام آخر؛ ارزش بازار شاخصهای برای تحلیل و پیشبینی ارزش ارزهای دیجیتال است
برای تحلیل ارزهای دیجیتال شاخصهای متفاوتی وجود دارد که تریدرها باید با مقایسه و سنجش آنها، تحلیل انجام دهند و زمان و مقدار مناسب برای معامله را پیدا کنند. ارزش بازار یا مارکت کپ یکی از این شاخصههاست که در این مقاله به صورت کامل درباره آن صحبت میکنیم.
مارکت کپ چیست؟
مارکت کپ حاصل ضرب ارزش مالی یک توکن یا کوین در مقدار ارزهایی است که در حال حاضر در بازار گردش هستند. با تعریف این مفهوم برای بسیاری از کاربران سوالاتی مبتنی بر اینکه معنی مارکت کپ چیست و چرا اندازهگیری این شاخص اهمیت دارد، پیش میآید. این مقیاس از جوانب مختلف مهم است و بسیاری از تریدرها از آن در استراتژیهای معاملاتی و تحلیل بازار استفاده میکنند.
در بازار ارزهای دیجیتال مقیاس دیگر به نام «ارزش بازار کاملا رقیق شده (Fully Diluted Market Cap)» هم وجود دارد که به اختصار FDV نامیده میشود. مقیاس FDV بر اساس تمام توکنهای استخراج شده یک ارز دیجیتال محاسبه میشود، نه فقط توکنهایی که در حال حاضر در بازار گردش دارند. به عبارت دیگر میتوان گفت FDV میتواند ارزش واقعی یک ارز دیجیتال را تعیین کند که احتمال دارد از مارکت کپ کنونی آن بیشتر یا کمتر باشد.
یکی از نشانههای عملکرد خوب بیت کوین این است که FDV آن برابر با ۲۱ میلیون واحد است؛ در زمان نگارش این مقاله بیش از دو میلیون بیت کوین هنوز استخراج نشده است و تعداد کوینهایی که اکنون در گردش هستند، بیشتر از ۱۸ میلیون است. این آمار و ارقام نشان میدهند بیت کوین دارایی است که ارزش ذاتی دارد، زیرا تعداد کوینهای آن محدود است و هر کوین سودآوری خوبی دارد.
یکی از مهمترین مزیتهای مارکت کپ این است که میتواند ثبات یک ارز دیجیتال را مشخص کند؛ توکنها و ارزهایی که ارزش بازار بالاتری دارند، نشان میدهند که تقاضا برای خریدشان بیشتر است، در نتیجه ثبات بالاتری برای سرمایهگذاری دارند. در قسمتهای بعدی بیشتر درباره دلایل اهمیت مارکت کپ و کاربردهای آن صحبت میکنیم.
چرا دانستن ارزش بازار اهمیت دارد؟
گاهی اوقات در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت یک توکن، تریدرها را گمراه میکند و نمیتوانند متوجه شوند این قیمت ارزش و پتانسیل واقعی توکن است یا حبابی کوتاه مدت محسوب میشود. حتی بیت کوین هم که بزرگترین ارز دیجیتال بازار است، گاهی اوقات به دلیل معاملات احساسی، تغییر سریع حجم کوینهای در گردش و… به ناگهان دچار افزایش شدید یا کاهش ناگهانی قیمت میشود. این موضوعی است که تریدرها را به چالش میکشد و حتی ممکن است پلنهای معاملاتیشان را به هم بزند.
تریدرها و سرمایهگذاران حرفهای به دنبال ارزهایی با عرضه محدود و ارزش بالا هستند؛ آنها برای پیدا کردن این ارزها بررسی میکنند که مقدار مارکت کپ چیست و از آن به عنوان مقیاسی برای طبقهبندی ارزها استفاده میکنند. داراییهایی که ارزش بازار بالاتری دارند، کوینهایی هستند که سرمایهگذاران حاضرند بهای بیشتری برای خریدشان بپردازند. به عبارتی بررسی مارکت کپ به سرمایهگذاران کمک میکند چشماندازی جامعی از بازار ارز دیجیتال مورد نظرشان به دست آورند و بر اساس آن هوشمندانه سرمایهگذاری کنند.
پیدا کردن توکن مناسب برای سرمایه گذاری با استفاده از مارکت کپ ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایهگذاری ارزی است که آینده آن از آماری که در نمودارهای گذشتهاش وجود دارد، بهتر باشد. در این بخش هم میتوانیم از مارکت کپ بیت کوین به عنوان یک مثال استفاده کنیم؛ قیمت این ارز دیجیتال در اول ژانویه ۲۰۱۵ حدود ۳۲۰ دلار بود و بازار آن هم ۴.۳۲ میلیارد دلار ارزش داشت. بعد از پنج سال در سال ۲۰۲۰ قیمت بیت کوین به ۷۱۹۶ دلار رسید و ارزش بازار آن هم ۱۳۰ میلیارد دلار شد. این عدد باز هم افزایش پیدا کرد و ارزش بازار بیت کوین در یک سال رشد ۸ برابری را تجربه کرد.
تریدرها به کمک مارکت کپ میتوانند ارزهایی که پتانسیل رشد بالایی دارند را پیدا کنند. سرمایهگذاران تازهکار هم میتوانند با توجه به این مقیاس از دامهای کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال مطلع شوند. احتمال اینکه توکنی با ارزش بازار بالا، یک پروژه اسکم باشد بسیار کم است. این مقیاس یکی از قابل اعتمادترین و مفیدترین دادههایی است که تریدرها میتوانند بر اساس آن توکن مناسب برای سرمایهگذاری را پیدا کنند. اینفلوئنسرهای فعال در حوزه ارزهای دیجیتال هم از این مقیاس برای تحلیلهای خود استفاده میکنند.
البته این بدان معنا نیست که تریدرها تنها با تکیه بر اطلاعاتی که از مارکت کپ به دست میآورند، میتوانند در بازار معامله کنند. آنها برای انتخاب ارز مناسب باید شاخصهای مختلفی را مورد ارزیابی قرار دهند.
طبقهبندی بهترین ارزهای دیجیتال بر اساس نمودار مارکت کپ
ارزش بازار همه ارزهای دیجیتال یکسان نیست. برای بسیاری از تریدرها خرید ارزهای دیجیتالی با ارزش بازار کمتر از ۱۰ میلیارد دلار مفهومی ندارد. کسانی که به فعالیت در بازار سهام عادت دارند میدانند خرید ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بالا مانند خرید سهامی پرسود است.
پروژههای ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازارشان طبقهبندی میشوند؛ ارزهایی با مارکت کپ متوسط بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارند و ارزش بازار ارزهایی با مارکت کپ کوچک، کمتر از یک میلیون دلار است. البته مارکت کپ ارزهای دیجیتال ثابت نیست و احتمال رشد شدید یا سقوط آنها وجود دارد؛ به همین دلیل ممکن است جایگاه ارزهای مختلف در طبقه بندی و نمودار مارکت کپ تغییر کند.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همه ارزهای دیجیتال روزی در طبقه مارکت کپهای پایین بودهاند؛ تریدرهای حرفهای سعی میکنند پتانسیل رشد پروژههای مختلف را هم در نظر بگیرند و با سرمایهگذاری به موقع در این پروژهها، با رشد ارزش بازار آنها همراه شوند سرمایهشان را افزایش دهند.
در ادامه توضیحاتی درباره طبقههای مختلف مارکت کپ ارائه میدهیم. اگر بدانید توکن یا کوین مورد نظر شما در کدام یک از دستههای زیر قرار دارد، میتوانید زمان مناسب برای خرید و فروش آن را مشخص کنید.
ارزهای با ارزش بازار بالا
ارزش بازار شناخته شدهترین ارزهای دیجیتال معمولا در این دسته قرار میگیرد. برخی از کوینها و توکنهای دارای مارکت کپ بالا عبارتند از:
- بیت کوین
- اتریوم
- کاردانو
- بایننس کوین
- ریپل (مارکت کپ بازار این ارز دیجیتال ۵۰ میلیارد دلار و FDV آن ۱۰۰ میلیون دلار است)
نام ارزهای این دسته معمولا در اخبار بازارهای مالی شنیده میشود و کمتر کسی پیدا میشود که آنها را نشناسد؛ آنها مثل سلبریتیهای بازار ارزهای دیجیتال هستند. ورود به طبقه مارکت کپ بالا یکی از مهمترین اتفاقاتی است که میتواند در تاریخچه یک پروژه رمزنگاری ثبت شود.
مزیت قرار گرفتن ارزهای دیجیتال در این طبقه از مارکت کپ چیست؟
نوسان و عدم قطعیت اجزای جداناشدنی بازار ارزهای دیجیتال هستند، اما نکتهای که وجود دارد این است که تریدرها و سرمایهگذاران، ارزهایی که مارکت کپ بالایی دارند را به عنوان سرمایهگذاریهای باثبات و ریسک کمتر میشناسند. نقدینگی این دسته از ارزها معمولا بیشتر است و حتی اگر به ناگهان حجم فروش آنها افزایش پیدا کند، سقوط ویرانگر نخواهند داشت. البته نباید از استثناهای بازار ارزهای دیجیتال غافل شویم، افرادی که در یک سال اخیر در بازار فعالیت کردهاند، میدانند که حتی ارزهای دارای مارکت کپ بالا هم نوسانهای شدیدی را تجربه میکنند.
ارزهای با ارزش بازار متوسط
ارزش بازار این ارزها هنوز به ۱۰ میلیارد دلار نرسیده، اما رو به رشد است. برخی از پروژههای رمزنگاری که در این دسته قرار دارند را در ادامه نام میبریم:
سرمایهگذاری روی این ارزها ریسک بیشتری دارد، اما افرادی که به موقع این دسته از توکنها را میخرند، میتوانند با رشد آنها همراه باشند و با ورود پروژهها به طبقه مارکت کپ بالا سود خوبی به دست آورند.
در سالهای قبل شانس خرید بیت کوین با قیمت ۱۰۰ دلار وجود داشت و اکنون از دست رفته است؛ اما در حال حاضر پروژههای مختلفی در دسته مارکت کپ متوسط هستند که احتمال دارد در آینده روندی مشابه بیت کوین را تجربه کنند. زمانی که پروژهها وارد این طبقه از مارکت کپ میشوند، موقعیتی حیاتی برای سرمایهگذاران ایجاد میکنند. آنها باید در کوتاهترین زمان ممکن تصمیم بگیرند که آیا توکن را میخرند و با روند صعود یا نزول آن همراه میشوند یا اصلا توکنی خریداری نمیکنند و به سراغ ارزهای شناخته شده میروند.
ارزهای با مارکت کپ پایین
در بازار توکنهایی وجود دارد که شایعات و زمزمههای بسیاری درباره آنها میشنویم؛ آنها عموما در طبقه ارزهای با مارکت کپ پایین قرار دارند. افراد ریسک پذیری که به دنبال خرید توکنهایی با پتانسیل رشد بسیار زیاد هستند، بیشتر در توکنهای موجود در این طبقه جستجو میکنند. نباید فراموش کنیم که بیت کوین هم روزی ارزی با مارکت کپ پایین بوده است و احتمال دارد هرکدام از توکنهای این دسته تا چند سال آینده به طبقه مارکت کپ بالا دست پیدا کنند.
پروژههای مختلفی که در زمینه دیفای فعالیت خود را آغاز کردهاند، عموما در این دسته قرار میگیرند. این پروژهها در چند ماه اخیر وارد بازار شدهاند و در حال جذب سرمایه هستند. اگر تریدرها بتوانند پروژههایی که اکنون در ابتدای راهند، اما پتانسیل رشد بالایی دارند را پیدا کنند، سود خوبی به دست میآورند.
این دسته از ارزهای دیجیتال بیشتر در لیست صرافیهای غیرمتمرکز ارائه میشوند؛ زیرا صرافیهای متمرکز ارز دیجیتال سختگیریهای خاص خود را برای اضافه کردن توکن به لیستشان اعمال میکنند. فراهم کردن شرایط ورود به این صرافیها در ابتدای راهاندازی یک پروژه کار سادهای نیست، به همین دلیل اکثر پروژههای رمزنگاری ترجیح میدهند توکنهایشان را اول در صرافیهایی چون یونی سواپ ارائه دهند و بعد از مدتی برای ورود به صرافیهای متمرکز اقدام کنند.
استراتژیهای معاملاتی بر اساس مارکت کپ در ارز دیجیتال چیست؟
روشهای مختلفی برای استفاده از مفهوم ارزش بازار در استراتژیهای معاملاتی وجود دارد. زمانی که درک میکنید مارکت کپ چیست و یاد میگیرید با توجه به آن درباره آینده یک توکن تصمیم بگیرید، میتوانید از آن برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال و تصمیمگیری درباره خرید یا فروش توکن استفاده کنید.
یکی از استراتژیهایی که با استفاده از ارزش بازار اجرا میشود، تقسیم سرمایه است. به عنوان مثال اگر ارزش بازار توکن الف ۲۰ واحد و ارزش بازار توکن دوم ۸۰ واحد باشد، میتوانید ۲۰ درصد از سرمایه خود را توکن اول اختصاص دهید و با ۸۰ درصد از آن توکن دوم را بخرید. این استراتژی از بازارهای مالی سنتی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است. برخی از افراد بر این باورند که چنین استراتژیهایی برای بازار ارزهای دیجیتال کاربرد ندارد، اما برخی دیگر به صورت روزانه از آن استفاده میکنند و نتایج خوبی هم میگیرند.
استراتژیهای معاملاتی به عوامل مختلفی بستگی دارند و به همین دلیل مانند اثر انگشت افراد منحصر به فرد هستند. هر تریدر و سرمایهگذاری سبک خاص خود را در بازار ارزهای دیجیتال دارد.
تفاوت مارکت کپ و حجم
با توضیحاتی که پیش از این ارائه شد، دانستید که مارکت کپ چیست و چگونه محاسبه میشود. حجم مفهومی کاملا متفاوت با ارزش بازار است و در بازارهای مالی مختلف از جمله ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. حجم معاملاتی یک ارز دیجیتال به تعداد توکنها یا کوینهایی اشاره دارد که در طول یک روز معامله شدهاند. بنابراین حجم بازار در روزهای مختلف متفاوت است، اما مارکت کپ ممکن است برای مدتی به صورت ثابت باقی بماند.
چه عواملی بر مارکت کپ کوین تأثیر دارد؟
عواملی که قیمت ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار میدهند، میتوانند در ارزش بازار آن هم نقش داشته باشند. به عنوان مثال برخی از افراد مانند ایلان ماسک و… که در میان طرفداران ارزهای دیجیتال محبوب هستند، میتوانند بر مارکت کپ اثر داشته باشد. گاهی اوقات حتی یک توییت هم میتواند باعث نوسان قیمت در بازار ارزهای دیجیتال شود و به دنبال آن مارکت کپ هم تغییر میکند؛ علت این است که برخی افراد به جای توجه به اعداد و ارقام و تحلیل بازار، پوزیشنهای معاملاتی خود را با توجه به نظرات این افراد باز میکنند، تعداد زیاد افرادی که معاملات احساسی انجام میدهند، بازار را دچار نوسان میکند.
به طور کلی قیمت و عرضه هستند که تعیین میکنند مارکت کپ چیست؛ زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال افزایش پیدا میکند، ارزش بازار آن هم به صورت چشمگیری بالاتر میرود. اما در چنین مواردی تریدرهای حرفهای میدانند که میزان عرضه نیز در تعیین ارزش بازار نقش مهمی ایفا میکند، بنابراین احتمال میدهند بعد از خوابیدن هیجانات موقتی بازار، ارزش به مقدار واقعی خود بر میگردد. تشخیص اینکه یک عامل واقعا بر مارکت کپ ارزهای دیجیتال اثر میکند یا اثر موقت دارد، بر عهده تریدرهاست.
بررسی مارکت کپ ارزهای دیجیتال برتر به عنوان نمونه
در ادامه مارکت کپ ارزهای دیجیتال بزرگ بازار که را میخوانید. این اعداد مربوط به زمان نگارش این مقاله در سه ماهه آخر ۲۰۲۱ هستند.
- مارکت کپ بیت کوین: 885,825,296,394 دلار
- ارزش بازار اتریوم: 448,543,535,861 دلار
- مارکت کپ بایننس کوین: 86,115,924,987 دلار
- ارزش بازار تتر: 76,519,553,335 دلار
- ارزش بازار سولانا: 47,621,231,715 دلار
برای محاسبه ارزش بازار یک ارز دیجیتال تنها کافی است قیمت کنونی آن را در تعداد کوینهای در گردش ضرب کنید. البته سایتهایی چون CoinmarketCap آمار دقیق لحظهای درباره شاخصهای مختلف ارزهای دیجیتال ارائه میدهند و تریدرها نیازی به اندازهگیری دستی نخواهند داشت.
کلام آخر؛ ارزش بازار شاخصهای برای تحلیل و پیشبینی ارزش ارزهای دیجیتال است
سوال مارکت کپ چیست یکی از سوالات کلیدی در بازار ارزهای دیجیتال است و اکثر تریدرها در ابتدای ورود به بازار به دنبال پاسخ آن هستند. در این مقاله به صورت تئوری توضیح دادیم که مارکت کپ چیست و چگونه میتوان با استفاده از آن استراتژی معاملاتی تدوین کرد؛ اما به مرور زمان و با افزایش تجربه در بازار، با کاربرد این شاخص به صورت عملی آشنا خواهید شد و میتوانید از آن برای تحلیل و پشبینی ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنید.