بازار کریپتو در دهه گذشته رشد فوق العاده ای را تجربه کرده است. در حالی که بیت کوین بیشتر توجهها را به خود جلب کرده، میتوان گفت تنها یکی از نوآوریهای فناوری بلاک چین است. پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال و اکوسیستمهای در حال بلوغ آنها، راه را برای فناوریهای وب 3 هموار کرده است. توکن اجتماعی یا سوشال توکن که به عنوان توکن های رسانههای اجتماعی نیز شناخته میشوند، نمونه بارز این پیشرفتها هستند. توکن اجتماعی از بسیاری از فناوریهای زیربنایی برای تقویت جوامع آنلاین استفاده میکند. توکنهای اجتماعی نوعی ارز دیجیتال هستند که میتوانند توسط یک برند، یک فرد یا یک جامعه ایجاد شوند و چیزی بیش از راهی برای پیوستن افراد به دنیای وب 3 و بلاک چین هستند. یکی از دلایل اهمیت سوشال توکن ها این است که مانند سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، قابل تعویض هستند و همچنین این ویژگی آنها را از NFT ها نیز متمایز میکند. در این مطلب از داموندمگ قصد داریم به معرفی و بررسی کامل Social Token بپردازیم، با ما همراه باشید.
توکن اجتماعی چیست؟
اگر بخواهیم سوشال توکن را بررسی کنیم، درک این نکته میتواند ساده ترین راه برای توضیح آن باشد، که سوشال توکن میتواند توسط یک فرد، یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) یا حتی یک تجارت سنتی برای کسب درآمد از مهارتها یا خدمات آنها راه اندازی شود. سرمایهگذاران و طرفداران میتوانند توکنها را بهعنوان وسیلهای برای سرمایهگذاری خریداری کنند و بهعنوان یک ذینفع در آن مشارکت کنند. سوشال توکن ها ارزش خود را از رشد سازندگان مشترک و جوامع آنها به دست میآورند. در حالی که اکثر پروژههای فعلی در مرحله اثبات مفهوم هستند، هدف بلندمدت توکن اجتماعی ایجاد یک روش کاملاً جدید برای تقویت اقتصاد سازنده محتوا است. سوشال توکن میتواند اکوسیستمهای منحصربهفردی ایجاد کند که بسیار کاربرپسندتر و سودمندتر از مدلهای تبلیغاتی و اشتراک فعلی هستند.
توکن اجتماعی برای کسب و کارها بسیار کاربردی است، زیرا سفیران و سایر سهامداران میتوانند بخشی از برند یک شرکت باشند، نه از طریق سهام، بلکه از طریق توکن. همچنین ترکیبی از توکنهای اجتماعی و توکنهای غیرقابل تعویض یا NFT میتواند برای اقتصاد خلاق در سالهای آینده تحولآفرین باشد. سوشال توکن ها به انواع مختلفی تقسیم میشوند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
انواع توکن های اجتماعی
سه نوع مختلف از Social Tokens وجود دارد که در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم:
1- توکن های شخصی
یکی از انواع سوشال توکن ها، توکن های شخصی است که اشاره به افراد دارد و به آنها توکن های خالق نیز گفته میشود. مثالی از توکن شخصی، توکن دیجی محبوب موسیقی راک به نام (André Allen Anjos)، است که سوشال خود را در فوریه 2022 راهاندازی کرد. افرادی که توکنهای او را خریداری میکردند، ارز دیجیتال این هنرمند و همچنین امتیازات مختلف و محتوای انحصاری را دریافت میکردند. نحوه کار این نوع توکن به این شکل است که هر شخص میتواند توکن شخصی خود را با استفاده از پلتفرم مخصوص آن ایجاد کند. توکن های شخصی روشی برای مبادله توکن ها در ازای خدمات یا محصولات تولیدکنندگان آن است و در نتیجه باعث ایجاد بازار مخصوص برای سازنده میشود.
به عنوان مثالی دیگر از توکن های شخصی میتوان به پروتکل استعدادیابی اشاره کرد. در این پلتفرم که یک شبکه حرفه ای وب 3 است افراد با پتانسیل میتوانند یک رزومه روی زنجیره بسازند و یک توکن استعداد راه اندازی کنند که به هر کسی اجازه میدهد به سادگی در حرفه خود با استفاده از این روش سرمایه گذاری کند. به این ترتیب با استفاده از پلتفرمهایی مانند این، مردم عادی و طرفداران میتوانند به عنوان سرمایه گذار این توکن ها را خریداری کنند و روی این اشخاص سرمایه گذاری کنند. طبیعی است که سرمایه گذاران علاقهمند خواهند بود که فرد مورد نظر آنها موفق شود، چرا که سهمی از توکن آنها را دارند و با موفق شدن فرد، ارزش توکن آنها افزایش خواهد یافت.
توکنهای شخصی نیز ممکن است برای پاداش دادن به دارندگان توکن از طریق هدایا یا مسابقات، و همچنین برای ارائه برنامههای وفاداری مشتری، محصولات انحصاری، یا رویدادهای ویژه استفاده شوند.
2- کامیونیتی توکن
توکن های کامیونیتی نوعی توکن اجتماعی هستند که دسترسی به جامعه وب 3 را فراهم میکنند. این بدان معنی است که فقط افرادی که دارای یک توکن جامعه خاص هستند میتوانند به یک پلتفرم خاص یا مجموعه خاصی از ویژگیها و مزایا دسترسی داشته باشند. توکنهای کامیونیتی عموماً همان مزایای توکنهای شخصی را دارند، اما اگر توسط یک DAO صادر شوند، این نوع Social Token ممکن است شامل حقوق حاکمیت و درآمد باشد. هر کاربر که تمایل داشته باشد بخشی از آن باشد، میتواند این توکن ها را خریداری کند یا به عنوان پاداش از سازندگان دریافت کند.
TAIKAI یک مثال عالی از این نوع توکن های کامیونیتی است. سازندگان این پروژه از چالشهای استخدام با شناسایی مبتکران، ارزیابان، مربیان و کارشناسانی که در پروژههای آنها شرکت میکنند، به شرکت کنندگان توکن KAI می دهند.
در این پروژه توکن های اجتماعی به این صورت عمل میکند:
- ارائهدهندگان چالش، مانند سازمانها یا دانشگاههایی که چالشها را تبلیغ میکنند، توکنهای KAI را برای توزیع میخرند.
- نوآوران، که ممکن است دانشجو، فریلنسر یا استارت آپ باشند، پروژههایی ایجاد میکنند. به عنوان قدردانی اجتماعی برای پیشنهادها نوآورانه خود، بهترین شرکت کننده ها توکن ها و جوایز KAI را دریافت میکنند.
- پشتیبان ها کارشناسانی هستند که راه حلهای ارائه شده را ارزیابی و تجزیه و تحلیل میکنند. آنها با توکن های KAI شناسایی میشوند.
- سرمایه گذاران – که میتوانند سرمایه گذاران خصوصی یا سرمایه گذاران خطرپذیر باشند – در ازای بازدهی مبتنی بر رشد اقتصادی به شبکه کمک میکنند.
نمونه عالی دیگر از توکن های کامیونیتی پروتکل شبکه Bepro است که توکن اجتماعی خاص خود را نیز دارد. شبکه Bepro یک بازار غیرمتمرکز است که توسعه دهندگان را به اپراتورها و سرمایه گذاران علاقه مند به ایجاد منابع توسعه متن باز مرتبط میکند. این انجمن جوایزی را در قالب BEPRO، USDC و سایر توکن ها ارائه میکند.BEPRO به عنوان یک توکن ابزار عمل میکند و از تمرکززدایی و ثبات مالی بر داراییهای این پروتکل اطمینان میدهد. اعضایی که ۲۵ میلیون دلار BEPRO را در شبکه قفل کردهاند نیز میتوانند توزیع توکن های جایزه را به توسعهدهندگان پیشنهاد دهند. به عنوان مثال، توسعه دهندگان بلاک چین و وب 3 ممکن است اولین BEPRO های دلاری خود را به عنوان دستمزد دریافت کنند.
3- توکنهای مشارکت
این نوع از سوشال توکن ها برای شرکت در موقعیتهای بالقوه یک گروه ایجاد میشوند. به عنوان مثال، SWAGG یک توکن اجتماعی است که از خلاقیتهای شبکه SWAGG، که از جمله محصولات Forefront است و همینطور از محصولات آینده آن پشتیبانی میکند.
بنابراین همانطور که قبلاً بحث کردیم، یک Social Token میتواند اهداف مختلفی داشته باشد و کاربردهای مختلفی برای کاربران داشته باشد. پلتفرم های جدید توکنیزه کردن را برای افراد آسانتر کردهاند. در حالی که Collab.Land یک پلتفرم محبوب است، MintGate و Coinvise هر دو پلتفرم های سادهای برای ایجاد توکن اجتماعی و کسب درآمد از محتوا در طیف گستردهای از پلتفرم ها هستند. با استفاده از این پلتفرم ها تولیدکنندگان محتوا میتوانند جوامع خود را ایجاد کنند و توکن های خود را برای حمایت از جوامع بسازند. در حال حاضر، داراییهای دیجیتال توکنهای اجتماعی همگی نقش مهمی در اکوسیستم سازندگان دارند و با پذیرش گستردهای در بین هنرمندان و موسیقیدانان رمز ارز مواجه شدهاند.
سوشال توکن چه کمکی به بازاریابی میکند؟
میتوان گفت توکن اجتماعی یک نوآوری برای بازاریابی است و توکن های شخصی و کامیونیتی توکن ها برای تقویت برندهای شخصی و اجتماعی استفاده میشوند. به عنوان مثال، شرکتهای بزرگ ممکن است توکنهای اجتماعی ایجاد کنند تا به افراد اجازه دهند جزو اولین کسانی باشند که در مورد محصولات جدید اطلاعات کسب میکنند. نایک و کوکاکولا این کار را با NFT انجام می دهند، اما در آینده نزدیک، ممکن است این کار را با توکن های اجتماعی نیز انجام دهند.
کاربردهای سوشال توکن میتواند فراتر رود و برای جذب سرمایه اولیه توسط شرکتهای بزرگ فناوری استفاده شود. با استفاده از این روش احتمالا طرفداران و سرمایه گذاران بیشتری نسبت به جذب سرمایه به شیوه سنتی، جذب پروژههای استارتاپی خواهد شد. این کار شبیه به فروش سهام است و البته سرگرم کننده تر، چرا که صاحبان کسب و کار میتوانند تعامل بیشتری با کاربران داشته باشند، برای ایجاد انگیزه در افراد مسابقاتی را در رسانههای اجتماعی برگزار کنند یا حتی دارندگان توکن را برای طراحی لوگوی استارتاپ به چالش بکشند. به این ترتیب میتوان از سوشال توکن ها به عنوان توکن های پاداش نیز استفاده کرد. علاوه بر آن توکن های اجتماعی فرصتی جذاب برای تعامل با جوامع و دریافت بازخورد واقعی از دارندگان توکن را برای صاحبان کسب و کار فراهم میکنند و این یک شیوه بازاریابی بسیار جذاب و تمام عیار است.
چطور میتوان یک برند را به توکن اجتماعی تبدیل کرد؟
هر بار که یک تولیدکننده محتوا در وب خروجی خلاقانه خود را در هر نقطه از اینترنت ایجاد کند، میتواند از فرصت های ارائه شده توسط سوشال توکن برای جذب مخاطبان خود استفاده کند. برای تبدیل یک برند یا کسب و کار شخصی به توکن اجتماعی شما میتوانید از پلتفرم های ارائه دهنده خدمات در این حوزه استفاده کنید.
توکن های اجتماعی و وب3
وب3 که در واقع سومین نسل اینترنت است به غیرمتمرکز کردن داده ها به روش غیرمتمرکز توجه دارد تا تجربه کاربری سریع تر و شخصی تری را ارائه کند. این موارد با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و وب معنایی قابل انجام شده و از سیستم امنیتی بلاک چین برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شما استفاده میکند.
وب 3 به طور کلی در مورد تعامل و تمرکززدایی است، و توکن اجتماعی اساساً محصول وب3 است و سازنده محتوا را مستقیما به خریدار متصل میکند.
سخن پایانی
سوشال توکن ها یک نوع ارز دیجیتال اند که توسط افراد، جوامع یا سازمانها ایجاد میشود و امکان ایجاد یک اقتصاد اجتماعی را فراهم میکند. توکنهای اجتماعی میتوانند مزایای مختلفی مانند دسترسی انحصاری به محتوا، راهاندازی انحصاری، برنامههای پاداش یا حتی حقوق حاکمیتی و درآمد را برای دارندگان خود فراهم کنند. در واقع، از آنجایی که توکن ها قابل تعویض هستند و پتانسیل بالایی دارند، میتوانند سفیران برند، مشتریان و علاقه مندان به پروژه را بیشتر درگیر و علاقه مند به برند شما کنند. چه در حال ساختن یک برند شرکتی یا شخصی باشید، Social Tokens میتواند به رشد کسب و کار شما کمک کند.
سوال های متداول
1- توکن اجتماعی چیست؟
Social tokens، به بیان ساده، بر اساس اصل اقتصاد مالکیت ساخته شدهاند و هدف آنها ایجاد ارزش برای محتوای تولید شده در جوامع اجتماعی آنلاین است.. سوشال توکن ها به سازندگان محتوا در اینترنت اجازه میدهند تاکار خود را به عنوان بخشی از توکن غیرقابل تعویض (NFT) یا توکن اجتماعی کسب درآمد کنند و فالوورهای آنها در ازای آن، وفاداری خود را نشان دهند.
2- انواع سوشال توکن کدامند؟
سوشال توکن ها به سه دسته توکن شخصی، توکن کامیونیتی و توکن مشارکت تقسیم میشوند.
3- آیا توکن های اجتماعی قابل اعتمادند؟
بسته به کسب و کاری که ارائه دهنده یک سوشال توکن است، ممکن است آن توکن مورد اعتماد باشد یا خیر.
4- چطور میتوان سوشال توکن ایجاد کرد؟
با استفاده از پلتفرم های ارائه دهنده Social tokens شما میتوانید سوشال توکن خود را ایجاد کنید.